Christiane Schaumburg-Müllers magasin er ”skamløst” og ”et interessant eksperiment”

Christiane Schaumburg-Müller fylder godt i det nye magasin Chri Chri, som hun selv står bag. Det er ikke set før på det danske marked, mener ekspert i magasiner.

Det er Christiane Schaumburg-Müller selv, der pryder forsiden af Chri Chri-magasinet.

Det er ikke svært at gætte, hvem der står bag magasinet Chri Chri.

Alene navnet giver måske et hint.

Og gør det ikke, skal man bare kigge på magasinets forside. Eller på billederne inde i magasinet. Eller på navnet på chefredaktøren.

I alle tilfælde er navnet det samme: Christiane Schaumburg-Müller.

Hun bruger sig selv næsten skamløst. Det har vi ikke set før på den måde i Danmark. Der er noget Oprah Winfrey-agtigt over det.

karen klitgaard povlsen, forsker i kvindemagasiner

Hun er kvinden bag magasinet, som er vokset ud af onlineuniverset chrichri.dk. Det er anden gang, magasinet udkommer, men første gang, at magasinet kan købes i butikker landet rundt – første udgave kunne kun erhverves på chrichri.dk.

"Næsten skamløst"

I magasinet, som udkommer i dag, kan man beundre modeserier, blive klogere på tv-serier, få bogguides og træningsguides, læse artikler om at miste sine forældre, at have lavt stofskifte, at være karrierekvinde, ligesom man kan muntre sig med opskrifter og horoskoper.

Sådan ser Christiane Schaumburgs-Müller magasin ud. Udgaven her er dog til abonnenter. Køber man magasinet i butikkerne, får man teasertekster med på forsiden.

Men det er slet ikke det, der er det mest bemærkelsesværdige ved magasinet, mener Karen Klitgåård Povlsen, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet, og som forsker i kvindemagasiner.

Det er Christiane Schaumburg-Müllers tilstedeværelse.

- Hun bruger sig selv næsten skamløst. Det har vi ikke set før på den måde i Danmark. Der er noget Oprah Winfrey-agtigt over det, og det virker meget amerikansk, siger hun.

"Et interessant eksperiment"

Men Christiane Schaumburg-Müllers tilstedeværelse er ikke nødvendigvis problematisk, mener Karen Klitgaard Povlsen. Det kan sagtens være noget, som målgruppen er begejstret for.

Hun er et brand, der brander andres produkter, samtidig med, at de brander hende.

anne jerslev, professor i film- og medievidenskab

- Det er et interessant eksperiment, og det går meget mere radikalt til værks end Isabella Smith (der står bag magasinet ’Isabellas’) gør. Hos Isabella Smith handler det om hendes livsstil og have, men her er det Christiane Schaumburg-Müllers krop og hendes stil, der bliver sat i centrum, siger hun.

'Sex and the City' møder 'Mad Men'

Ifølge Karen Klitgaard Povlsen er indholdet i magasinet en blanding af ”’Sex and the City’ møder ’Mad Men’, som møder magasinet ’Glamour’”:

- Hun forsøger at ramme bredt til urbane kvinder, der ikke er vildt rige, men som gerne vil være glamourøse og ligne Christiane Schaumburg-Müller, siger hun.

Karen Klitgaard Povlsen tror dog ikke, at magasinet nemt bliver en succes.

- Det er svært kun at udkomme med to magasiner om året, som Chri Chri gør. Så får man ikke en automatisk plads i de unges forbrugsvaner. Samtidig har markedet lidt efter finanskrisen, og der er en del titler til især de helt unge, der er forsvundet. Så måske er der en plads, og det bliver interessant at se, siger hun.

"Hun ved godt, hvad hun gør"

Anne Jerslev, der er professor i medievidenskab på Københavns Universitet betegner Chri Chri som et ”livsstilsmagasin, der ikke bare appellerer til de 18-årige, men også til de 40-årige”.

- Jeg ser Christiane Schaumburg-Müller som vældig trendy og en moderne kvinde i tiden. Hun ved godt, hvad hun gør. Det er et sjovt magasin, men det ligner samtidig især også Eurowoman, når det gælder indholdet, siger hun.

Christiane Schaumburg-Müllers tilstedeværelse i magasinet kalder Anne Jerslev for ”en spiral”.

- Hun er et brand, der brander andres produkter, samtidig med, at de brander hende. På den måde er hun god til at gribe tendenser i tiden og give dem sin egen form, siger hun.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve