Ny tendens: Nu sælger kendisser også cykler, magasiner og tøj i eget navn

Kendisser er ikke bare kendisser længere. Flere bruger stjernestatussen på at lave virksomheder og tjene penge på deres brand. Christiane Schaumburg-Müller er et eksempel på tendensen, og du kan både købe sofaer, cykler, magasiner og tøj i hendes navn.

På billederne her reklamerer Christiane Schaumburg-Müller for en Batavus "ChriChri"-cykel, sit eget magasin og sit eget tøjmærke, 'Loved by Christiane'. Tv-værten og skuespilleren har brugt sit brand til at etablere sin egen virksomhed med sig selv som omdrejningspunkt.

De fleste kender Christiane Schaumburg-Müller som hende fra fjerneren. Hende med det brede smil, det blonde hår og det smukke tøj.

Det er ikke forkert. Men det er heller ikke helt rigtigt. For Christiane Schaumburg-Müller er ikke bare hende tv-værten, danseren og skuespilleren fra fjerneren.

Christiane Schaumburg-Müller er en livsstil.

Trænger du til nogen nye sko?

Fakta om Christiane Schaumburg-Müller

Christiane Schaumburg-Müller er født i 1981.

Blev først offentlig kendt som danser i musikvideoen til Nik & Jay’s hit ’Boing Boing'.

Har spillet med i ’2900 Happiness’, ’Den skaldede frisør’ og ’Live fra Bremen’, ligesom hun har været vært på ’Vild med dans’ og ’Danmarks Ninja Warrior’.

Har en bachelor i fransk og kommunikation fra Copenhagen Business School​.

Køb skoene designet af Christiane Schaumburg-Müller med det mundrette navn ’Bianco by Christiane Schaumburg-Müller’. Der er seks forskellige at vælge imellem, og de er sexede og emmer af luksus, hvis man skal tro skomærket Biancos hjemmeside.

Skal du også have nyt tøj?

Shop amok i Kvicklybutikkerne landet over, der sælger undertøj, sportstøj og homewear designet af Christiane Schaumburg-Müller under navnet 'Loved by Christiane'.

Trænger du til en sofa også?

Tjek. Sådan en har Christiane Schaumburg-Müller også designet. Komplet med fodstøtte, naturligvis.

Og listen fortsætter. En cykel har den virksomme kvinde også designet, ligesom hun har udgivet en bog.

Samtidig står hun bag onlineuniverset Chrichri.dk, som er ”din guide til et stilfuldt liv” ifølge hjemmesiden.

Det er en tendens, der for tiden kommer med ekspresfart. Mennesker med store publikummer kan folde en forretning ud af deres brand

Thomas bigum, ekspert i personlig branding

Senest har Christiane Schaumburg-Müller udgivet sit helt eget magasin i papirformat, Chri Chri Magazine, som i dag udkommer i anden udgave.

Tendens der kommer med ekspresfart

Ifølge Thomas Bigum, der er ekspert i personlig branding, er Christiane Schaumburg-Müller en del af en tendens, hvor kendisser bruger deres stjernestatus til at gøre en forretning ud af deres brand og tjene penge på deres personlighed.

- Det er en tendens, der for tiden kommer med ekspresfart. Mennesker med store publikummer kan folde en forretning ud af deres brand og popularitet og få det på skinner med de rigtige samarbejdspartnere, siger han.

Gwyneth Palthrow er inspirationen

Tendensen startede ifølge Thomas Bigum i USA, hvor blandt andre Gwyneth Paltrow har taget springet fra kendis til succesfuld virksomhedsejer med sig selv som udgangspunkt for produktet.

Hun startede som skuespiller og brugte sin kendisfaktor til at lancere sin livsstilshjemmeside Goop, som hun har skabt sig en forretning ud af.

Christiane Schaumburg-Müller har formået at gribe tidsånden, hun har kopieret Gwyneth Palthrow og tilpasset det til et dansk marked.

Thomas bigum

Og de amerikanske foregangskvinder som Gwyneth Palthrow har inspireret Christiane Schaumburg-Müller. Det mener Anne Jerslev, der er professor i film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

- Christiane Schaumburg-Müller er meget amerikansk i sin måde at bruge medierne og sin egen entreprenante energi til at brande sig selv på, gøre sig større og skabe sin egen virksomhed. Man kunne kalde hende for en celebrity entrepreneur, siger hun.

"Christiane er Danmarks queen"

I fremtiden kommer vi til at se langt flere berømtheder, som gør sig selv til et brand og bygger en forretning op omkring det, mener Anne Jerslev.

Det samme mener Thomas Bigum, der som et andet eksempel nævner Chili Klaus, der i dag bruger sit brand til både at sælge bøger, chokolade, skærebrætter og t-shirts i eget navn.

Chili Klaus sælger alt fra chokolade til grøntsagsknive og t-shirts. Han har ligesom Christiane Schaumberg-Müller gjort sit brand til en forretning.

Men indtil det bliver mere mainstream at se den slags foretagsomme berømtheder i Danmark, er Christiane Schaumburg-Müller ifølge Thomas Bigum Danmarks ”queen”, når det gælder tendensen.

- Christiane Schaumburg-Müller har formået at gribe tidsånden, hun har kopieret Gwyneth Palthrow og tilpasset det til et dansk marked. Og timingen har været helt rigtig, siger han.

Folk drages ikke af Se og Hør

Netop Christiane Schaumburg-Müllers onlineunivers Chrichri.dk – som nu også udkommer i papirformat – har været klogt af tv-værten at lancere, mener Thomas Bigum.

Man kunne kalde hende for en celebrity entrepreneur.

anne jerslev, lektor i film- og medievidenskab

Christiane Schaumburg-Müller er chefredaktør og har ni medarbejdere under sig, som promoverer og brander Christiane Schaumburg-Müller døgnet rundt.

Samtidig har hendes onlineunivers noget, som de andre danske magasiner mangler: Christiane Schaumburg-Müller som afsender.

- Folk drages ikke af magasiner fra Aller eller Se og Hør og Her og Nu. Mennesker relaterer til mennesker – ikke firmaer uden ansigter – det har Christiane forstået. Hun står som afsender, og derfor relaterer brugerne til ChriChri. Det er totalt queen, siger han.

Sofaer, cykler, magasiner og tøj... Listen over produkter, der bærer Christiane Schaumburg-Müllers navn er lang. Ligesom flere andre kendisser bruger hun sit navn som brand.

Opslået af DR Nyheder på 3. marts 2016

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve