Nyt ’Hitman’ udkommer i dag: Lejemorderen skabte dansk computerspilbranche

Sjette udgave af det danske skydespil ’Hitman’ udkommer i dag. Spilserien, der siden 2000 har udviklet sig til Danmarks største spilsucces, har efterfølgende været altafgørende for branchen.

Seneste udgave af 'Hitman' er blevet spillet af 10 millioner mennesker. I dag udkommer det sjette spil i rækken. (© IO Interactive)

Der gik kun to år, fra de stiftede selskabet til det første ’Hitman’-spil var ude. Alligevel ville de lægge arm med de største og tungeste spil i verden.

Sådan lød den noget urealistiske ambition, da den danske computerspilproducent IO Interactive i 2000 lancerede den første udgave af skydespillet, ’Hitman: Codename 47’.

Men drømmen om at få dansk computerspil til at markere sig på den internationale spilscene gik i opfyldelse.

'Hitman'-spillene

Der findes seks forskellige udgaver af 'Hitman':

  • 'Hitman: Codename 47' fra 2000.
  • 'Hitman 2: Silent Assassin' fra 2002.
  • 'Hitman: Contracts' fra 2004.
  • 'Hitman: Blood Money' fra 2006.
  • 'Hitman: Absolution' fra 2012.
  • 'Hitman', der udkommer i dag.

10 millioner solgte spil

Seneste udgave, ’Hitman: Absolution’ fra 2012, er blevet spillet af over 10 millioner på verdensplan, hvilket har været med til at gøre spilserien til Danmarks største computerspilsucces, og i dag udkommer den nyeste udgave af spillet.

- ’Hitman’ fornyede skydespilgenren. I spillet handler det ikke kun om at skyde, men om at udtænke en strategi for at dræbe ved at aflure handlingsmønstre på de andre karakterer i spillet. Det var nyt og forfriskende, da det udkom, siger Morten Skovgaard, der er redaktør på spilmagasinet Gameplay.

Spillet, der dermed var mere end de klassiske skyd-før-du-tænker-skydespil som ’Doom’, blev hurtigt en salgssucces. 600.000 eksemplarer blev der solgt af den første udgave af spillet.

Vendte op og ned på branchen

Efterfølgeren, ’Hitman 2: Silent Assassin’, nåede op på hele 1,8 millioner solgte eksemplarer allerede et halvt år efter lanceringen. Hollywood ville have spillet op på biograflærrederne – som dog ikke blev nogen stor succes. Imens fortsatte IO Interactive hjemme i Danmark med en tredje udgave af spillet.

Hvis man spørger Jesper Krogh Kristiansen, der har skrevet bogen ’Store drømme – små mirakler’, som handler om den danske computerspilbranche, har spillet om den usympatiske lejemorder fået enorm betydning for branchen.

Han siger, at spillet og IO Interactive udviklede sig til et fyrtårn, fordi det var det første danske blockbuster-spil, der fik stor global succes.

Branchen er vokset omkring IO Interactive, og det var enormt givende og har været helt afgørende for, at vi har vi det miljø, som vi har i dag.

Jesper Krogh Kristiansen, forfatter

Afgørende for miljøet

- Det er svært at overvurdere ’Hitman’s betydning for den danske spilbranche. Det viste, at computerspil var en god forretning – også i Danmark. Det cementerede, at spil var big business, siger han.

Succesen fik IO Interactive til at fungere som en uddannelsesmaskine, som spyttede talenter ud. Og de talenter begyndte at lave nye virksomheder, der udviklede nye spil.

HITMAN - Season Premiere (March 11, 2016)

- De, der kom fra IO Interactive, var pissedygtige. Branchen er vokset omkring IO Interactive, og det var enormt givende og har været helt afgørende for, at vi har vi det miljø, som vi har i dag, siger Jesper Krogh Kristiansen.

Morten Skovgaard er enig i, at spillet fik en enorm betydning for spiludviklingen i Danmark.

Men selv om ’Hitman’ gav dansk computerspil vokseværk, så skabte det også en alt for voldsom begejstring og tro på at alle skulle producere de store, dyre såkaldte triple A-spil.

Flere blev overmodige

- Det skabte en optimisme, hvor man forsøgte at gøre ’Hitman’ kunsten efter. Men mange kuldsejlede og tabte det hele på gulvet, fordi de var så optaget af at lave triple A-spil. Men det ændrer ikke på, at IO Interactive skabte en kolossal kompetence i branchen, siger Morten Skovgaard.

I takt med at flere spilkonsoller kom til, og spil ikke kun skulle spilles på den stationære pc bag mørke gardiner i teenageværelset, blev udgifterne til at være med på de nye platforme endnu større.

Netop for at styrke ’Hitman’s muligheder i det marked blev IO Interactive solgt i 2004 for 256 millioner kroner. Køberen var den britiske Eidos, der senere blev opkøbt af japanske Square Enix.

HITMAN - 'Legacy' Opening Cinematic

Størstedelen af ’Hitman’ bliver dog stadig udviklet i København. Og selv om moderselskabet nu er japansk, så ærgrer det ikke Jan Neiiendam, der er chef for computerspilfirmaernes brancheforening, Interactive Denmark, at ’Hitman’ ikke længere er helt så dansk som tidligere.

- Jeg tror, det kan være en fordel, og vi har stadig et studie i Danmark. Spilindustrien er global, og det kræver en stor pengepung at være en del af den. Derfor kan det være en fordel af have en stor spiller som Eidos i ryggen, siger han.

Den skaldede lejemorder slår blandt andet ihjel i Paris. (© IO Interactive)

Samtidig fortæller han også, at IO Interactive stadig bringer mange dygtige spiludviklere fra udlandet til Danmark.

Nye medier gør det sværere at lave ny blockbuster

Efter spilkonsollerne som Xbox og Playstation for alvor fik succes er markedet blevet endnu mere omstændeligt med både tablets, smartphones og apps. Derfor er det nu endnu sværere for en ny dansk spilproducent at hamre igennem, som ’Hitman’ gjorde det i 2000.

'Hitman’ fornyede skydespilgenren. I spillet handler det ikke kun om at skyde, men om at udtænke en strategi for at dræbe ved at aflure handlingsmønstre på de andre karakterer i spillet.

Morten Skovgaard, redaktør

- IO Interactive er den eneste danske virksomhed, som har haft den succes. Selvfølgelig er det ærgerligt, at man sælger arvesølvet, men det kunne næppe køre på danske hænder. Det er virkelig økonomisk tungt, fordi markedet er så omskifteligt med forskellige platforme, så man skal have masser af muskler som udgiver, siger Morten Skovgaard.

Derfor tror han også det er ret urealistisk, at Danmark vil få en ny 'Hitman'.

- Det er svært at se, hvem der er villig til at skyde penge i et danskudviklet triple A-spil, siger han.

Derimod peger både han og Jesper Krogh Kristiansen på, at de danske spilproducenters styrkeposition er de mindre indie-computerspil, hvor blandt andet det danske app-spil ’Subway Surfers’ har været det mest downloadede spil i verden.

Sjette udgave af ’Hitman’, der udkommer i dag, vil bestå af en grundpakke, hvorefter man efterfølgende kan købe såkaldte episoder til spillet.

(Foto: Grafik: Morten Fogde Christensen © DR Nyheder)

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve