Nyt magasin vil skabe begejstring for litteratur ved at ligne Se og Hør

Texas Longhorn er en særlig korace, men nu er det også et litteraturmagasin.

Til venstre sladderbladet Se og Hør - til højre det nye litteraturmagasin Texas Longhorn. Det nye litteraturmagasin er opkaldt efter koracen Texas longhorn, som den tidligere landmand og medstifter af magasinet Hans Otto Jørgensen er vild med.

Det nye danske litteraturmagasin Texas Longhorn vil have digte, lyrik og andre litterære tekster ud til folket.

- Vi kender alle den dejlige følelse af at tage et Se og Hør-blad med ind i stuen og så læse det med en lille smule skam over at interessere sig for sådan noget. Det er dén følelse, vi gerne vil kombinere med litteratur, siger Jakob Sandvad, der er en af idémagerne bag det gratis magasin, som udkommer på forlaget Gladiator torsdag.

Forsiden på det nye magsin Texas Longhorn

Til at begynde med skal det udkomme hver tredje måned - og på sigt hver måned. Halvdelen af de litterære tekster i bladet er skrevet af erfarne forfattere som for eksempel Josefine Klougart, mens den anden halvdel er af debuterende talenter.

Det nye 128 sider lange magasin, som DR har fået lov til at se dagen før premieren, indeholder en lange række helt forskellige litterære tekster. En handler om Bollywood, en om fysik og en anden om tennis. Fælles for dem er, at de er akkompagneret af store farverige overskrifter og ikke mindst billeder - masser af billeder.

Litteratur for folket

Der er også en idolplakat med den 62-årige tyske forfatter Herta Müller - lige til at rive ud og hænge op på væggen.

- Begejstring, glæde og farver skal ind i litteraturen – og det udtrykker vi layoutmæssigt. Alle synes jo, at den her slags layout er flot, om de vil indrømme det eller ej. Det er jo det modsatte af alt, hvad alle designere nogensinde har lært er flot - men det virker jo sindssygt godt, siger Jakob Sandvad.

Litteratur skal ikke kun være noget som kun professorer og litteraturuddannede kan afkode.

- Jeg følte mig ekstremt dum i skolen, gymnasiet og universitetet. Og det var blandt andet derfor - fordi litteratur blev noget kryptisk, og så mister man glæden ved den. Det er det, som vi gerne vil gøre op med, siger han og pointerer:

- Se og Hørs læsere skal også gide læse med.

Papir i en internettid

Papirmagasinet udkommer først - og først 14 dage efter bliver magasinet tilgængeligt online. Det skal leve af annoncer - og det er ikke urealistisk, at det kan lade sig gøre at holde et papirmagasin kørende i en online-tid, mener Jakob Sandvad.

- Vi rammer jo en meget specifik målgruppe, som mange annoncører er interesserede i, men det er selvfølgelig ikke noget, vi bliver rige på lige med det samme. Hvis det kan gå i nul til at starte med, vil vi være tilfredse. Magasinet er jo også med til at promovere vores forfattere og forlag.

Vigtigt at balancere mellem sjov og alvor

I det nye magasin kan man også finde en halvt løst kryds og tværs på bagsiden, en billedserie med en ko og en udskrift af en lummer chat via mobilspillet Wordfued. Ikke noget, man normalt forbinder med litteratur.

Jakob Sandvad tror, at det er vigtigt at holde en fin balance mellem sjov og alvor.

- Der skal være plads til sjov og ballade. Men der er masser af ting i magasinet, som ikke er kulørte og farvestrålende og glade - for eksempel emner og død og skizofreni. Det er kontrasten og balancen mellem tingene, der er vigtig.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve