Modeekspert: De unge vil droppe pels, når Gucci gør det

Andre store mærker vil dog fortsætte med at købe pels, forudser Kopenhagen Fur.

Der var masser af pels på catwalken under dette års modeuge i København. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Det kan komme til at gå hårdt ud over pelsbranchen, at en af de helt store kanoner i modebranchen, Gucci, har valgt at droppe pels i deres kollektioner fra næste år.

Flere andre store brands har gennem de senere år droppet pels, men det er noget særligt, når Gucci kommer med den udmelding, vurderer modeekspert Chris Pedersen.

- Jeg tror, det får en kæmpe betydning og vil ramme pelsbranchen hårdt.

- Gucci er et af de helt store brands, som mange følger. Og Gucci er en virksomhed, der har brugt pels rigtig meget. Det er en utrolig luksuriøs virksomhed, og pels har altid været en del af den her luksus. Gucci havde et kæmpe hit for nogle år siden med sandaler og loafers med minkpels i, så pels er en stor del af deres image, fortæller Chris Pedersen.

Men spørger man pelsproducenten Kopenhagen Fur, kommer Guccis udmelding ikke til at påvirke hverken modebranchen eller pelssalget.

Dansk pels-eksport

Pels er dansk landbrugs tredjestørste animalske eksportprodukt, og der sælges pels for over 7 milliarder kroner om året.

De største markeder er Kina og Rusland - mere end en tredjedel den danske eksport til Kina er minkskind.

Der er omkring 1.500 pelsdyravlere i Danmark, som samlet producerer danske omkring 14 millioner minkskind årligt.

Kilde: Landbrug og Fødevarer

Den danske virksomhed, som er verdens største producent og auktionshus for pels, er derfor slet ikke bekymret, forsikrer bestyrelsesformand Tage Pedersen.

- Gucci er selvfølgelig en stor spiller, men der er masser af andre modehuse i hele verden, som i stigende grad ønsker vores produkter, siger han og henviser til store modehuse som Fendi, Valentino, Louis Vuitton samt Dolce & Gabbana.

Andre mærker som Armani, Hugo Boss, Stella McCartney har droppet pels i deres kollektioner de seneste par år. I den forbindelse blev pelssalget ifølge Kopenhagen Fur ikke påvirket negativt.

- Jeg kan huske 30 år tilbage i modebranchen, og vi har flere gange oplevet topmodeller og brands, som ikke vil bruge pels, og vi har aldrig set nogen effekt af det.

- Der har tværtimod været masser af andre, som har taget over og lavet pelskollektioner i stedet, siger Tage Pedersen.

Gucci har en del pelsprodukter i deres nuværende kollektion. (Foto: screenshot © Gucci)

De unge vælger dyrevelfærd

Det er bæredygtighed og hensynet til dyrevelfærd, der er årsagen til modehusets kontroversielle skridt, oplyser Gucci. Og det er der en god grund til, mener modeekspert Chris Pedersen.

- Guccis kundegrundlag er unge mennesker, og de er meget opsatte på bæredygtighed og dyrerettigheder. Unge forbrugere er enormt bevidste om, hvad de køber, og om hvilke signaler, de sender, så det er ret naturligt for dem at vælge pels fra, siger han.

Pels har været udskældt og debatteret gennem årtier, men i de senere år har producenterne solgt sig på deres fokus på bæredygtighed - det argument køber forbrugerne ikke, hvis en trendsætter som Gucci går forrest, mener modeeksperten.

- Det bliver en udfordring at få nye designere eller andre målgrupper til at bruge pels, siger Chris Pedersen.

Kronprinsparret er lige nu i Japan, hvor de er en del af en charmeoffensiv for danske eksportvarer - heriblandt Kopenhagen Fur, som ligesom en række andre danske virksomheder også har en stand på udstillingen på den danske ambassade i Tokyo. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Kopenhagen Fur afviser, at der er dårlige forhold for dyr som mink og ræve, der bliver brugt i pelsproduktionen.

- Den eneste problem, vi har, er, at få meldt det ud, så folk er trygge ved at købe fra os, siger Tage Pedersen, der mener, at Guccis argument derfor slet ikke holder.

Tage Pedersen forklarer, at danske og udenlandske myndigheder fører tilsyn og kontrollerer virksomhedens mink- og rævefarme i hele Europa, og at kontrolrapporterne er gode.

Kopenhagen Fur har 1. januar opstartet et projekt, hvor farmene bliver certificeret i samarbejde med et auditørkorps, som ud fra en række principper udviklet på syv europæiske universiteter tjekker, om dyrene har det godt.

Flere modehuse og tøjmærker har fravalgt pels i deres kollektioner, her er et udvalg:

Internationale mærker

  • Armani

  • Bottega Veneta

  • Calvin Klein

  • Lacoste

  • Gant

  • Gucci (pr. 2018)

  • Guess

  • Ralph Lauren

  • Stella McCartney

  • Tommy Hilfiger

  • Vivenne Westwood

  • Zara

Danske og skandinaviske mærker

  • Acne
  • Bestseller (Selected, Only, Jack & Jone, Vero Moda m.fl.)
  • Björn Borg
  • Filippa K
  • Henrik Vibskov
  • H&M
  • Tiger of Sweden
  • Won hundred

Kilde: Anima og Fur Free Alliance

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve