Modeekspert: Det vækker opsigt hvis modellen går med tørklæde

Unique Models har hyret den første danske model, som bærer tørklæde.

Den 21-årige Amina Adan er ny model hos det danske modelbureau Unique Models. (© Unique Models)

Den danske modebranche indtager langt fra førstepladsen, når det kommer til at bruge modeller, som enten har et asiatisk udseende, er mørke i huden eller bærer tørklæde.

Det fortæller As Øland, der er kreativ chef hos Dansk Mode og Tekstil, som er brancheorganisation for modevirksomhederne.

- Vi har ikke haft en Naomi Campbell her i Danmark, så på den måde er vi ikke "first movers", siger hun.

Bemærkningen kommer, efter at Unique Models forleden hyrede den 21-årige danske model Amina Adan, der er den første model i Danmark, som bærer tørklæde og har fået en modelkontrakt.

Vi har ikke haft en Naomi Campbell her i Danmark, så på den måde er vi ikke "first movers"

As Øland, kreativ chef hos Dansk Mode og Tekstil

Ofte pryder skandinaviske kvinder i stedet modebladene og reklamerne fra danske modetøjsvirksomheder, hvilket ifølge den kreative chef er naturligt, da vi er skandinaver og derfor spejler os i skandinaviske kvinder.

Amina Adan, der er ny model for Unique Models:

(© Unique Models)

Det bliver mere naturligt at vælge en mørk kvinde

Den kreative chef i Dansk Mode og Tekstil kalder det fantastisk, at Unique Model har valgt at hyre den 21-årige kvinde, fordi branchen har en vision om at gøre op med et meget ensformigt skønhedsideal blandt modellerne.

- Det er meget sjældent, at man ser en sort model på forsiden af et magasin, lyder det fra As Øland.

Danske modevirksomheder har måske ikke før overvejet at gøre brug af en model med tørklæde, men nu hvor det er blevet en mulighed, kan det ifølge As Øland blive mere naturligt for modebranchen at vælge en model, der både er mørk i huden og bærer tørklæde.

Dermed har modebranchen bedre muligheder for at følge med udviklingen i samfundet, hvor sociale medier blandt andet har gjort det muligt for folk at finde sammen i mange forskellige grupper, der udtrykker sig på forskellige visuelle måder.

Det kendetegnede ikke 1980'erne for eksempel. Her handlede det ifølge As Øland mere om at ligne hinanden.

Udenlandske modeblade har fået øjnene op for tørklædeklædte modeller:

Ser det som et statement

Hvis danske modetøjsfirmaer vælger at gå i hælene på for eksempel svenske H&M og det italienske designmærke Dolce Gabbana og hyre Amina Adan eller en anden model med tørklæde ind til en kampagne for næste års kollektion, så vil det ske for at vise omverdenen, at firmaet laver tøj til alle - ikke kun piger på Østerbro.

- Jeg ser det som et statement - ikke som et forsøg på at afsætte varer, siger As Øland fra Dansk Mode og Tekstil.

Jeg ser det som et statement - ikke som et forsøg på at afsætte varer

As Øland, kreativ chef hos Dansk Mode og Tekstil.

Det er altså ikke noget, virksomhederne vil gøre brug af for at sælge tøj til muslimer i Danmark, Europa eller i Mellemøsten, som Danmark i dag eksporterer tøj til for 107 millioner kroner årligt. Den samlede tøjeksport ligger ifølge Dansk Mode og Tekstil på 27 milliarder kroner.

- Det ville virkelig være noget, der vakte opsigt, hvis et dansk firma brugte en model med tørklæde, siger As Øland.

Det gjorde det da også forleden, hvor det danske tøjmærke Noa Noa fik opmærksomhed, da debattøren og juristen Natasha Al-Hariri sprang ud som model for mærket i forbindelse med kampagnen ”Wear your story”.

Den kreative chef fra Dansk Mode og Tekstil fortæller, at moden altid kommenterer på tendenserne i tiden og de interessante politiske diskussioner.

- "Dem og os" er en politisk debat, og moden afspejler altid den tid, vi er i, siger hun.

At Unique Models har set Amina Adan som en smuk, ung kvinde, der bør være model, sender ifølge As Øland signalet:

- Det er en naturlig ting at se sådan ud - også som forsidemodel.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve