Tema Modeugen vinter 2016

Modeuge: 300.000 har set Pernilles nye Margiela-støvler

Instagram sidder hele tiden i baghovedet på den 30-årige fashion director Pernille Teisbæk. Hun er en af Danmarks mest populære på det sociale medie med mere end 300.000 følgere.

Pernille Teisbæk startede med at bruge Instagram for tre år siden. Hun deler ikke mange billeder af sig selv i private sammenhænge, men fokuserer på mode.

Det er blevet til en vane. Faktisk sidder det hele tiden i baghovedet på Pernille Teisbæk, når hun ser noget flot.

- Det her må jeg dele med Instagram!

Den 30-årige Instagrammer og fashion director hos bloggen Theyouway har flere end 300.000 følgere på Instagram og lægger dagligt billeder op af sig selv.

Modeugen NU // Chris møder Pernille Teisbæk

Københavns modeuge er i fuld gang! Derfor har Chris Pedersen mødt Danmarks ukronede Instagram-dronning, Pernille Teisbæk - der i mange år har stået bag bloggen Look de Pernille - til en snak om at gøre sig modeuge-klar, og om hvorfor Instagram og mode passer så godt sammen!Finder du også inspiration på Instagram?

Opslået af DR K på 3. februar 2016
Modeugen vinter 2016

Den københavnske modeuge finder sted 3.- 5. februar 2016, og hovedstaden er i disse dage fyldt med fashionistas, kreative modeskabere og sofistikerede modeller. Du kan læse meget mere om modeugen i temaet her, og på DRK’s Facebook-side kan du se daglige videoreportager og interview fra catwalken.

Gå til tema

Ikke duckfaces, Throwback Thursdays-billeder eller den slags. Men billeder af sig selv i modetøj, i en skødesløs positur på en sofa eller i en vindueskarm med Margiela-støvlerne synligt for kameraet.

Og følgerne elsker det. Oftest får et fotografi mere end 3.000 likes på mindre end 24 timer.

Instagram er modens nye magtfaktor, og det har overhalet traditionelle medier som modemagasiner indenom.

Forbrugerne kan bedre identificere sig med Instagrammere end med et magasin, og Pernille Teisbæk er en af de mest populære instagrammere i Danmark.

"Det handler om at hjælpe andre"

Målet er ifølge Pernille Teisbæk at inspirere andre og hjælpe dem med at manøvrere inden for modeverdenen.

- Det er det, at man gør noget for andre. Det er måske meget stort sat op, men i bund og grund handler det om at hjælpe andre med hvad de skal tage på om morgenen.

- Det kan virke meget overfladisk og materialistisk, men det er noget, vi alle tænker på, når vi går ud ad døren om morgenen, og det fylder mere, end vi tit selv vil være ved. Hvis folk skal købe nogle key-items denne sæson, kan jeg hjælpe med at inspirere dem til, hvad de skal købe. Det, synes jeg, er ret interessant, siger hun.

Succesen skyldes én ting

Instagrams succes skyldes ifølge Pernille Teisbæk én ting: tilgængelighed

- Det er tidsbesparende for rigtig mange, når man kan få sin inspiration over Instagram i stedet for at klikke rundt på nettet. De fleste af os har en smartphone, så vi kan alle sammen være en del af det og følge både vores venner og bekendte og inspirationskilder på en hurtig måde, siger hun.

Modemagasiner skal tvunges til at følge med tiden

Pernille Teisbæk begyndte selv sin karriere i modeverdenen som model og blev siden moderedaktør for Eurowoman. Så hun er selv en del af bevægelsen væk fra modemagasinerne og hen mod bloggerne og Instagram.

Alligevel mener hun i modsætning til eksempelvis forsker Maria MacKinney-Valentin ikke, at modemagasinerne har mistet deres magtposition til Instagram og også bloggere.

- I princippet synes jeg ikke, de har mistet noget, men at Instagram og blogs er en god konkurrent til dem, så de gør noget ekstra. Det er vigtigt, at de ikke er de eneste spillere på markedet, på den måde bliver de tvunget til at følge med tiden – men det føler jeg også, at de allerede gør på deres egen måde, siger hun.

Copenhagen Fashion Week finder sted fra den 3-5. februar i København. Du kan følge med i dækningen på dr.dk/kultur og på DR K’s facebookside, hvor modeekspert Chris Pedersen løbende opdaterer om nyt fra modeugen.

Modeugens officielle hashtag er #cphfw

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve