Find de gamle LP'er frem fra kælderen: Vinylpladerne hitter igen

På et år er vinylsalget steget med mere end 25 procent. Populariteten er et modsvar til digitaliseringen af musik, siger forsker.

De er store. Kan ikke høres på farten. Kan ikke engang høres i et stræk uden at skulle vendes halvvejs gennem albummet. Alligevel er de på vej tilbage i stor stil.

Vinylpladerne, som ellers var så godt som forsvundet i Danmark for 15 år siden, er i gang med et kæmpe comeback. Alene i løbet af det seneste år er salget af vinylplader i Danmark steget med knap 28 procent.

Siden 2000 er omsætningen vokset fra mindre end en halv million kroner årligt til 7,6 millioner kroner i 2014. Det viser årsrapporten fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, der er udkommet i dag.

Ifølge Rasmus Rex, der er Ph.d.-studerende ved Roskilde Universitet og Rytmisk Musikkonservatorium og som forsker i musik, skal vinylens genkomst ses som en modbevægelse mod musikstreaming.

- Vinylens popularitet er tegn på, at der er ved at finde en modbevægelse sted mod digitaliseringen af musikken. Når vi forbruger musik digitalt, er alt musik lige, for det hele er tilgængeligt. Men med vinyler viser man, at man dyrker musikken, og man kan vise sin identitet gennem en pladesamling, siger han til DR Kultur.

Man viser sin identitet gennem sine plader

Det voksende LP-salg er dog stadig ikke noget, der for alvor er ved at slå bredt igennem. Streaming udgjorde i 2014 knap 60 procent af den samlede musikomsætning, mens pladesalget kun udgjorde 1,7 procent. De, der køber LP-plader, udgør da også en niche blandt musikforbrugerne, mener Rasmus Rex Pedersen.

- Det er ikke de typiske popfans, der går ud og investerer i vinylerne. Det er folk, som er interesserede i den lidt mere marginale musik, og som investerer i nogle særligt udvalgte værker, som betyder noget særligt hos den enkelte. På den måde bliver vinylpladerne et totem over den gode smag og noget, man kan vise sin identitet igennem, siger han.

​LP-salg kan være vigtigt for musikere

Selvom pladesalget ikke kommer til at slå streaming af pinden som danskernes foretrukne måde at forbruge musik på, kan salget alligevel være afgørende for flere kunstnere, mener Rasmus Rex Pedersen.

- Vinylsalget er en økonomisk faktor for nogle af de små artister, der beskæftiger sig med den mere marginale musik, og som i forvejen ikke er dem, der tjener flest penge. For enkelte musikere kan det være en vigtig del af deres indkomst, fordi de har fat i nogle fangrupper, der er mere engagerede end normale musikforbrugere, siger han.

Flere pladebutikker dukker op

Samtidig med at vinylsalget vokser, vokser antallet af pladebutikker, der specialiserer sig i LP’er også.

Det fortæller Søren Krogh Thompson, der er direktør for pladeselskabet Playground Music Danmark.

- Vi oplever, at der kommer flere fysiske pladebutikker til. Samtidig er flere Stereo Studio- og enkelte Fona-butikker også begyndt at interessere sig for vinylen igen, hvor de ellers ikke har solgt formatet i årevis, siger han.

Pladebutikkernes fremkomst skyldes ifølge Rasmus Rex Pedersen de almindelige musikbutikkers krise og lukninger.

- Pladebutikkernes genkomst hænger sammen med, at de store kæder af CD-sælgere stille og roligt forsvinder. Det åbner markedet for nogle mindre spillere, siger han.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve