Tørklæde-modeller har scoret modebranchens opmærksomhed

Et dansk modelbureau har for første gang hyret en pige med tørklæde og følger dermed en international tendens.

Halima Aden, som sidste år deltog i skønhedskonkurrencen Miss Minnesota USA, er en af de modeller med tørklæde, der i øjeblikket får stor opmærksomhed verden over. (Foto: Brendan MCDermid © Scanpix)

Amina Adan, Mariah Idrissi og Halima Aden er tre unge kvinder med en ting til fælles. De er modeller, der bærer tørklæde.

Danske 21-årige Amina Adan er den første pige med tørklæde, der har fået kontrakt med et dansk modelbureau, og dermed følger Unique Models den tendens, man har set på verdensplan gennem de seneste år.

I 2015 var Mariah Idrissi midtpunkt for H&M’s første kampagne med en model, der bar det muslimske tørklæde hijab. Kampagnen høstede både stor opmærksomhed og kritiske røster.

Amina Adans profil på Instagram. (Screendump fra Instagram)

Også hos Unique Models er direktør Jesper Thomsen forberedt på, at danske Amina Adan kan tiltrække folks opmærksomhed med sit tørklæde.

- Vi lever ikke under en sten og ved, at det vil medføre noget debat. Men vi vælger at forholde os apolitisk til det. Amina er en smuk pige, og derfor er hun model hos os, siger han.

Ifølge Jesper Thomsen er modeindustrien endnu ikke kommet langt nok i forhold til mangfoldighed, selvom der er sket et skred gennem de seneste år.

- Der har været en 'ongoing' debat i branchen og i alle medier om diversitet. Men der er lang vej endnu. Det er stadig den høje, slanke, heteroseksuelle, hvide pige, der dominerer, siger han.

Modehuse satser på muslimsk mode

DKNY, Tommy Hilfiger, Mango og Dolce & Gabbana er nogle af de prominente brands, der de seneste år har lanceret kollektioner målrettet den muslimske målgruppe.

Kollektionerne består blandt andet af gulv- og ankellange, løse kjoler med matchende tørklæder og hijabs. Men de er ikke altid faldet i god jord. Medstifter af det franske modehus Yves Saint Laurent, Pierre Bergé, kritiserede sidste år Dolce & Gabbanas kollektion til muslimske kvinder.

Han forklarede til den franske radiostation Europe 1, at en designers arbejde består i at fremme kvinders frihed og ikke at medvirke til, at kvinder lever et liv i skjul, som han mener, hovedbeklædningen er et udtryk for.

- De her modeskabere, der tager del i undertrykkelse af kvinder, bør stille sig selv nogle spørgsmål, lød det blandt andet fra Pierre Bergé.

Jesper Thomsen er opmærksom på, at nogen opfatter tørklædet som et symbol på kvinderundertrykkelse - men den danske direktør mener ikke, at Amina Adan vil være med til at udbrede religiøse trends.

- Jeg tvivler på, at hun vil få nogle til at vælge at gå med tørklæde. Det er en meget personlig og individuel sag efter min opfattelse, siger han.

Gigi Hadid på forsiden af Vogue. (Screendump fra Instagram).

Unique Models har ingen retningslinjer for modellers brug af religiøse symboler.

- Vi har religionsfrihed i Danmark, understreger han og fortæller, at der formentlig også er et par af modellerne hos Unique Models, som har tatoveringer, der kan tolkes som kristne symboler.

Skulle en model have synlige nynazistiske symboler, så vil modelbureauet dog skride ind, forudser Jesper Thomsen.

- Men det kan ikke sammenlignes med tørklæder, siger han.

Model bar burkini i skønhedskonkurrence

Men de tørklædebærende modeller bliver et stadig mere almindeligt syn i modebranchen.

Sidste år blev en komplet hijab-kollektion for eksempel præsenteret ved modeugen i New York, og for et halvt år siden bar den internationale supermodel Gigi Hadid et tørklæde på forsiden af første udgave af den arabiske udgave af modemagasinet Vogue.

Også den somalisk-amerikanske model Halima Aden høstede sidste år stor opmærksomhed, da hun stillede op i skønhedskonkurrencen Miss Minnesota USA.

Mens hendes konkurrenter bar gallakjoler og bikinier, poserede Aden på scenen iført hijab og den tildækkende badedragt burkini som den første i en amerikansk skønhedskonkurrence.

Efterfølgende har hun skrevet kontrakt med et af verdens største modelbureauer, IMG, gået model ved et show for rapperen Kanye Wests tøjkollektioner og er blevet den første hijabklædte model på forsiden af det amerikanske skønhedsmagasin Allure.

- Halima bryder skønhedens og opfattelsernes grænser ved at være sig selv. Jeg synes, det er ekstremt inspirerende, og jeg ved, at hun vil blive et ikon, sagde magasinredaktøren Carine Roitfeld til Business Of Fashion.

Roitfeld brugte tidligere på året Aden i sit magasin CR Fashion Book.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve