Folkekirken markedsfører påsken på Facebook og Instagram

Den danske folkekirke har sat gang i et større projekt, der skal markedsføre påskens budskab uden for kirkens mure.

I år har folkekirken blandt andet taget Facebook og Instagram i brug for at sprede påskens budskab. (Foto: BAX LINDHARDT)

Levende, aktuel og vedkommende. Det er hvad den danske folkekirke håber, at påsken kan blive i år.

Med en målrettet kommunikationsstrategi i baghånden og med hjælp fra blandt andet Facebook, Instagram og Twitter, er folkekirken i fuld gang med at sende påskens budskab om tilgivelse ud til danskerne – med hashtag, videoer og en portion kendte ansigter til at fortælle deres egne historier om tilgivelse.

I år prøver vi på at få vores budskab lidt bredere ud ved at bruge nogle for folkekirken lidt utraditionelle kommunikationsformer

henrik wigh-poulsen, biskop

Ifølge Henrik Wigh-Poulsen, der er biskop over Aarhus Stift og formand for arbejdsgruppen bag påske-projektet, er det kun helt naturligt, at folkekirken har sat ind på de sociale medier i deres forsøg på at fortælle om påsken.

- Man kan vel kalde det oplysning til borgerne om det fundament, vi bygger på. Og i år prøver vi så på at få det lidt bredere ud ved at bruge nogle for folkekirken lidt utraditionelle kommunikationsformer, siger Henrik Wigh-Poulsen i Religionsrapport på P1 med reference til deres brug af sociale medier.

Ifølge folkekirken.dk blev projektet, der har fået navnet Påske 2016, sat i søen, fordi man mente, at omtalen af påsken ude i offentligheden var for dårlig.

Oplagt at bruge sociale medier

Og det er kun oplagt, at folkekirken sætter ind på de sociale medier i forsøget på at markedsføre påsken.

- Kommunikationsmæssigt giver det god mening. Man kan sige, at det ville være dumt, hvis folkekirken ikke benyttede påsken til at sætte tryk på alle kommunikationskedler, forklarer kommunikationsrådgiver Michael Trinskjær i Religionsrapport på P1.

Hør Religionsrapport på P1

Hør mere om folkekirkens arbejde med at markedsføre påsken via de sociale medier i Religionsrapport på P1 her.

Men selvom intentionerne er gode og strategien virker på papiret, så gør man ikke bare sådan lige en kristen højtid til et hit ved at markedsføre den på de sociale medier, hvis man spørger Michael Trinskjær:

- Jeg kan godt være i tvivl, om der ude i den brede offentlighed er plads til en konkurrerende højtid til julen.

Biskop over Aarhus Stift Henrik Wigh-Poulsen holder dog fast i sine forhåbninger for påske-projektet.

- Det kunne være interessant at se, hvad vi kan opnå på denne her måde - ved at være ude i nogle fora, hvor vi normalt ikke kommer.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve