Folkekirken rækker ud mod nybagte forældre på Facebook

Den danske folkekirke har taget digitale kræfter i brug for at sætte fokus på forældres til- og fravalg af barnedåb. Kan virke mod hensigten, siger ekspert.

Antallet af spædbørn, der bliver døbt, er faldet markant de seneste år. (Foto: BJARKE ØRSTED)

”Er du lige blevet mor eller far? Så stort TILLYKKE!”

Sådan lyder beskeden på Facebook-siden ”Barnedåb – skal, skal ikke?”, der i starten af året så dagens lys. Siden er en del af en kampagne, der skal sætte fokus på barnedåb i folkekirken, og siden er i særlig grad målrettet vordende og nybagte forældre.

- Flere fravælger barnedåben, og vi vil gerne starte en samtale med forældrene om, hvad det er for overvejelser, der ligger bag, lyder det fra Ellen Aagard Petersen, som er redaktør for folkekirken.dk, der sammen med Grundtvigsk Forum, Landsforeningen af Menighedsråd og forlaget Eksistensen står bag kampagnen.

Hun forklarer, at man har valgt Facebook som platform, fordi det sociale medie giver mulighed for at nå helt ud til forældrene, så man her kan starte en uformel samtale om tanker og følelser omkring dåben.

Stort fald i antallet af døbte spædbørn

De sidste tyve år er antallet af forældre, der vælger at døbe deres børn, gået én vej: Nedad.

For mens det i 1990 var 80,6 procent af nyfødte, der blev døbt i ”Faderen, Sønnen og Helligåndens navn”, var det tal faldet til 62,6 procent i 2014. Det er især i det større byer, at dåbstallet er faldet støt.

Kampagnen fremstår meget pro-dåb. Selvom man stiller spørgsmålet ”barnedåb – skal, skal ikke?”, så åbnes der ikke rigtigt nogle døre for dem, der ikke kan se sig selv i et ja

Karen Marie Leth-Nissen, teolog og dåbsekspert

Ifølge Ellen Aagaard Petersen fra folkekirken.dk har man taget dåben for givet og dermed glemt at kommunikere ud til de nye generationer.

- Med kampagnen vil vi gerne vise, at vi er klar til at tale om dåben på en ny måde.

Ekspert: Kan få modsat effekt

Spørger man praktisk teolog og dåbsekspert Karen Marie Leth-Nissen er der dog risiko for, at kampagnen kommer til at virke mod hensigten.

- Kampagnen fremstår meget pro-dåb. Selvom man stiller spørgsmålet ”barnedåb – skal, skal ikke?”, så åbnes der ikke rigtigt nogle døre for dem, der ikke kan se sig selv i et ja, siger hun og pointerer, at Facebook-siden kommer i kølvandet på et andet dåbs-tiltag, hvor lokale kirker i flere områder i Storkøbenhavn har sendt dåbsfoldere ud til nybagte forældre.

I Karen Marie Leth-Nissens optik risikerer kampagnen at skabe et unødvendigt pres.

- Tiltagene rækker ud mod en forholdsvis anti-autoritær gruppe af befolkningen. Der er ikke nogen, som skal fortælle de yngre forældre, hvad de skal tro eller tænke. De kan godt gennemskue, at kampagnen handler om, at man skal overbevises til at lade sit barn døbe i kirken. Risikoen er, at nogle forældre i trods mod kampagnen kunne finde på at fravælge dåben.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve