Religionshistoriker: Folkekirkens forargelse over ateistisk kampagne er historieløs

Kirkefolk har reageret voldsomt på en kampagne som Ateistisk Selskab står bag. Men kritikken er historieløs og hyklerisk mener religionshistoriker Mikael Rothstein.

Her et billede fra efteråret, hvor det var de københavnske buspassagerer, der skulle tage stilling til religion. (© Ateistisk Selskab)

Kirkefolk har reageret voldsomt på en kampagne som Ateistisk Selskab står bag.

Kampagnen opfordrer medlemmer af folkekirken til at melde sig ud, hvis de “ikke tror på Gud”.

Det gennemsnitlige medlem betaler ca. 3.000 kr. i kirkeskat om året.

Mikael Rothstein

Religionshistoriker og lektor ved Syddansk Universitet.

Skriver analyser for dr.dk/tro.

Det er mange penge hvis man aldrig bruger kirken, og aldrig overvejer hverken Vorherre eller hans Enbårne søn.

Kirkefolket føler sig krænket over hvad de opfatter som en utidig og aggressiv kampagne.

Sognepræst Poul Joachim Stender ved knapt nok hvad han skal gøre af sin forargelse.

Til Kristeligt Dagblad siger han (d. 13.4.) blandt andet:

“Godt nok er det meget pralende at påstå, at man ikke tror på Gud. Det må være hamrende svært at fraskrive sig noget så vigtigt”.

Hvad præsten ikke forstår er, at hans gud slet ikke eksisterer for folk, der ikke er kristne.

Kirken vil ikke slippe de 'ikke-kristne'

Det er fuldstændig normalt at folk ikke er religiøse, og det er fuldstændig forventeligt, at nogle betragter det som en værdipolitisk opgave at fremme deres egen ugudelighed.

Sådan har jeg det ikke. Jeg lader gerne folk være så religiøse de vil, bare de lader mig slippe.

Og her er vi ved sagen kerne og det formidable hykleri, som reaktionerne på kampagnen rummer.

Kirken vil netop ikke lade os slippe. De kristne har gennem 2000 år systematisk, uden tøven og med alle midler kæmpet for at gøre alle mennesker – alle mennesker i hele verden – til deres egen guds disciple.

Denne ambition begrunder sig i myten om hvordan Jesus, da han er kommet tilbage fra dødsriget, beordrer sine tilhængere med disse ord:

“Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.” (Matt. 28, 18-20).

Verdenshistorien er også den kristne missions historie

Nu er udsagnet i sagens natur en konstruktion, da døde mænd bliver ikke levende igen, men tekstens virkningshistorie er særdeles virkelig.

Mission er i dag en milliardindustri, og tusindvis af mennesker over hele verden er dybt engageret i at realisere deres guddoms vilje.

Verdenshistorien er også den kristne missions historie. Man har nået alle hjørner af verden. Midlerne har været alt fra velgørenhed til rå magt og undertrykkelse.

På den konto har verden mistet ideer, tanker, følelser, sprog, kunst, viden og sociale former i takt med at andre religioner er bukket under.

Folkekirkelige forargelse er historieløst og hyklerisk

Det 'ikke-kristne er' blevet kanøflet overalt i verden.Derfor kan man roligt sige, at den folkekirkelige forargelse over Ateistisk Selskabs lille pip er historieløst og hyklerisk.

Forklaringen på reaktionerne ligger altså i selve kristendommens kosmologi og mytologiske historieforståelse. Moderne teologer vil nok finde smuthuller her og der, men i bund og grund er sagen klar:

Det er et guddommeligt krav, at alle mennesker skal underkaste sig Jesus. Ateistisk Selskab er naturligvis ligeglad med teologiske grublerier. Her tænker og taler man ud fra et fuldstændig andet rationale, som er ubegribeligt og meningsløst for kirkefolket. Der er tale om en kamp på kosmologier.

Enhver interesseorganisation skal kunne kritiseres

I et demokratisk samfund skal der være plads til åben debat, til agitation og til kamp om pladserne. Vi må derfor acceptere såvel ateistiske aktivister som missionerende kristne.

Til gengæld skal enhver interesseorganisation også kunne kritiseres, religiøs eller ej.

At kirkens krav om magt hviler på gamle myter betyder ikke, at vi skal omgærde organisationen med særlig respekt.

De statsstøttede kirkefolk bør besinde sig på dets egen ekspansionsideologi, før man hidser sig op over det ateistiske pip.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve