Advokat: Ryanair har en dårlig sag

Ryanair får svært ved at få bragt deres sag for EU-domstolen, vurderer en advokat med speciale i arbejdsret.

Ryanair kan forvente at blive mødt af de røde faner, når de efterplanen vil etablere base i københavn i slutningen af marts måned. Et juridisk slagsmål skal afgøre, om Ryanair kan drive vriksomhed i København uden dansk overenskomst. (Foto: Scanpix)

Foråret byder på en spændende arbejdskamp, når det irske lavprisflyselskab Ryanair efter planen gør sit indtog i København i slutningen af marts måned.

Ryanair vil etablere base i København, og det har fået LO til at hive Ryanair i Arbejdsretten i Danmark. Når et flyselskab etablerer base et sted, betyder det nemlig, at deres medarbejdere skal bo der, hvor basen ligger.

LO mener derfor, at Ryanair skal indgå en dansk overenskomst med deres medarbejdere, men det afviser Ryanair.

Dårlig sag

Det har fået LO til at varsle en blokade af Ryanair, og Arbejdsretten skal nu tage stilling til, om den kan blåstemple blokaden.

Peter Breum, der er advokat i arbejdsret for Elmer & Partnere, vurderer, at Ryanair står med en dårlig sag.

- Jeg tror, at den danske arbejdsret vil anerkende LO's ret til at udføre en konflikt, og så vil der blive etableret sympatikonflikter, der kan sætte en stopper for bagagehåndtering, brændstof til Ryanairs fly med mere, og så er det umuligt at operere et fly, siger han.

Svært at få sag ved EU-domstol

Ryanair har overfor DR Nyheder bebudet, at de vil forsøge at få sagen rejst ved EU-domstolen, hvis de ikke får medhold i Arbejdsretten.

Det kan blive lidt af en udfordring, vurderer Peter Breum.

- Jeg tror, at Ryanair får svært ved at få sagen for EU-domstolen. Det sker kun, hvis Arbejdsretten mener, at de direktiver, man vil påberåbe sig, er uklare på en eller anden facon.

Arbejdskraftens frie bevægelighed

EU-domstolen rejser kun sager, hvis en national domstol - som for eksempel Arbejdsretten - anmoder domstolen om det, eller hvis en EU-kommissær anmoder om det.

Virksomheder og privatpersoner kan altså ikke uden videre kræve at få prøvet en sag ved EU-domstolen.

Hvis Ryanair taber i den danske Arbejdsret, vil flyselskabet argumentere for, at Danmark krænker EU's regler om arbejdskraftens frie bevægelighed.

Ryanair kan for eksempel klage til Kommissionen i EU i håb om at få rejst sagen ved EU-domstolen.

Faglig kamp er også en del af EU

Peter Breum tror dog, at Ryanair også her vil få problemer med at få medhold i deres argumentation.

- Det at etablere sig som en faglig organisation og kæmpe for en faglig overenskomst, det er noget, der også er rodfæstet i EU.


Ryanairs første fly letter efter planen fra København den 18. marts. Basen i København bliver efter planen etableret den 26. marts.