Afgørende Femern-beregninger kommer torsdag

Når Femern-forligskredsen mødes på torsdag får de præsenteret to afgørende analyser af forbindelsens økonomi.

Femern-tunnellen bliver det dyreste byggeprojekt nogensinde i Danmark (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

To afgørende analyser om økonomien i Femern-projektet kommer for dagens lys på torsdag.

Når Femern-forligskredsen mødes i transportministeriet torsdag eftermiddag bliver de efter planen både præsenteret for Femern A/S' opdaterede finansielle analyse om projektet økonomi og den eksterne kvalitetssikring af økonomien, som Transportministeriet har bestilt hos revisionsfirmaet EY.

Tiltrængte regnestykker

Dermed er der udsigt til at politikerne og alle andre bliver klogere på, om projektet er økonomisk holdbart. Og det er særdeles tiltrængt, mener De Radikale.

- De er helt afgørende for at finde ud af, om vi skal fortsætte med det projekt eller ej, siger den radikale transportordfører Andreas Steenberg til DR Nyheder.

Mange forhindringer

Femern-projektet, som bliver Danmarkshistoriens dyreste, er røget ind i en række vanskeligheder i det seneste år.

Fakta om Femern
  • Femern-tunnelen skal bestå af en cirka 18 kilometer lang sænketunnel for biler og tog.
  • Tunnelen skal indeholde fire motorvejsspor og to jernbanespor.
  • Den skal gå fra Rødbyhavn til Puttgarden på den tyske side.
  • Femern-forbindelsen vil gøre det muligt at rejsemellem København og Hamborg på kun 2,5 time.
  • Man kommer til at kunne køre i tunnelen 24 timer i døgnet alle ugens dage, fordi den ikke er påvirket af vind og vejr, der ofte påvirker broer og færgeruter
  • Turen kommer til at tage kun ti minutter med bil og syv minutter med tog.

Kilde: Femern A/S

Tysklands miljøgodkendelse trækker ud, selvom den efter planen allerede skulle have været færdig, entreprenørernes tilbud var mange milliarder dyrere end forventet, EU-støtten er indtil videre kun på halvdelen af det, regeringen regnede med, og endelig stiller en række kritikere spørgsmålstegn ved de beregninger, som Femern-projektet bygger på.

- Indtil videre ser det ud til at det bliver dyrere, og der er også stillet spørgsmål ved selve beregningerne. Og det helt afgørende for os, at vi på torsdag får nogle tal der viser at der stadig er styr på økonomien, siger Andreas Steenberg til DR Nyheder.

Usikkerhed om tilbud

Ud over mødet på torsdag er der planlagt to møder i forligskredsen i marts.

Senest 1. maj skal politikerne have besluttet, hvad de vil gøre med entreprenørernes tilbud.

Enten skal de skrive under, selvom tyskerne ikke har godkendt byggeriet endnu. Eller også skal de betale ekstra for at forlænge tilbuddene i en periode. Eller de skal vælge at smide tilbuddene i skraldespanden og begynde forfra, når tyskerne på et tidspunkt har godkendt byggeriet.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube