Analytiker: Det kan dårligt blive værre for Mærsk

A.P. Møller Mærsk befinder sig i en historisk krise, og er nu tvunget til at indrette sig anderledes, lyder det.

Det er ikke kun oliepriserne, der presser Mærsk. Også fragtraterne har nået bundniveauet, og det går hårdt ud over rederiet Maersk Line. (Foto: INGO WAGNER © Scanpix)

De røde tal i regnskabet for fjerde kvartal er tydelige tegn på, at landets mægtigste virksomhed, A.P. Møller Mærsk, går nye tider i møde.

Og de er ikke umiddelbart lyse, siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

- Mærsk er udfordret på alle områder, og de er meget udfordret. Det er svært for mig at se, at det kan blive meget værre, lyder det.

Mærsk i tal

Nedenfor ses nøgletal fra Mærsk årsregnskab 2015. Tallene i parentes er resultatet fra 2014:

  • Omsætning: 40.308 millioner USD(47.569 mio.)
  • Årets resultat: 925 millioner USD(5.195 mio.)
  • Underliggende resultat: 3.071 millioner USD(4.532 mio)
  • Antal fuldtidsmedarbejdere: 88.355(89.207)

Kilde: Mærsks årsmagasin "Fast kurs i udfordrende tider".

For godt nok fik Mærsk et overskud på 6,2 milliarder kroner i 2015, men i 2014 lød overskuddet på 35 milliarder.

Og det er især de lave oliepriser, som trækker ned i det samlede regnskab. Derfor bliver Mærsk nødt til helt at lukke ned for nogle af oliefelterne, siger Jacob Pedersen.

- Man nedskriver med omkring 21 milliarder kroner på olieforretningen, fordi de oliefelter, man har, ikke giver overskud. Mærsk er i den grad belastet af, at verden forandrer sig, siger han.

Smertegrænsen er 45 dollars per tønde

Ifølge aktieanalysechefen er det først i 4. kvartalsregnskabet, at det store pres rigtig slår igennem på Mærsks markeder.

Ifølge årsregnskabet er smertegrænsen for Mærsk en oliepris på 45 - 55 dollars per tønde. Lige nu ligger prisen lige under 30 dollars.

Men det er ikke kun oliepriserne, der presser Mærsk. Også fragtraterne har nået bundniveauet, og det går hårdt ud over rederiet Maersk Line.

- Kigger man på, hvad der er sket her mod slutningen af året, så er fragtraterne i containerforretningen noget lavere end det, der var forventet, siger Jacob Pedersen og fortsætter:

- Man forventer generelt en lavere indtjening på alle forretningsområder i 2016, men man skal også huske på, at Mærsk har penge i kassen - og det er der rigtig mange af deres konkurrenter, der ikke har. 2016 bliver den helt store stresstest.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube