Banker lokker med forbrugslån

Bankerne har flere penge end nogensinde før og inviterer kunder til forbrugslån. Markedsføringen er lidt for aggresiv, mener Forbrugerrådet.

(Foto: Eric Øtting- DR)

Vi har ikke hørt fra dig endnu.

Sådan starter det brev som Nordea Finans har sendt til sine kunder. Og herefter går afsenderen direkte til sagen.

For godt en uge siden sendte vi dig et tilbud om at låne op til 10.000 kroner nu og først betale 1. februar. Så kan du shoppe julegaver, og måske vinterferie, i god tid - og få de gode priser.

Brevet indeholder også en tabel, der viser, hvad lånet koster per måned og en email-adresse, man skal skrive til for at få pengene ind på kontoen.

Bankerne bugner

Nordea er ikke de eneste, der er ivrige efter at låne penge ud i øjeblikket. Det fortæller direktør John Norden fra Mybanker, der laver analyser af finanssektoren.

- Nu hvor markedet er på toppen, så ser vi meget mere aggresiv markedsføring. Det er hurtiglån fra både banker og finansieringsselskaber, og nogle banker tager jo så kontakt direkte til kunderne, siger han til DR Nyheder.

En af årsagerne er, at det er juletid, som traditionelt er en tid på året, hvor folk har brug for lidt ekstra penge.

Men paradoksalt nok har finanskrisen også betydning. For det har ført til, at der fra politisk side er blevet stillet skrappere krav til bankerne, vurderer John Norden.

- Lovgivning siger de skal være bedre polstret, og derfor har de taget meget likviditet ind. Vi har aldrig før set så mange penge som er klar til udlån. Det er det højeste nogensinde, siger direktøren for Mybanker.

Han fortæller, at det særligt er små forbrugslån, hvor renterne er høje og pengene hurtigt kommer tilbage i kassen, bankerne koncentrerer sig om.

'Lidt for aggresivt'

Forbrugerrådet har også lagt mærke til bankernes ivrighed for at udlåne penge, siger rådets cheføkonom Carsten Holdum.

- Det er lige lovligt aggresivt. Vi studser over det og finder det beskæmmende, at de ikke i højere grad er deres samfundsansvar bevidst, siger han.

Han erkender dog, at brevene til Nordeas kunder ikke er i strid med nogen regler.

Men forbrugerne bør holde sig fra tilbuddet om et hurtigt forbrugslån, lyder hans opfordring.

- Vi ser deværre en masse sager i vores gældsrådgivning, hvor det starter med et lille uskyldigt forbrugslån, der så ender med at vælte hele økonomien, siger Carsten Holdum.

Forbrugslån til gavn for samfundet

Direktør i Nordea Finans, Lars Bang, er ikke enig i, at det er moralsk forkert at invitere kunder til at tage forbrugslån. Tværtimod så gavner det samfundet, mener han.

- Ingen tvivl om, at vi tænker meget på at drive et finansieringsselskab, for det er vores formål. Men hvis kunderne ikke var tilfredse med os, lavede de ikke forretninger hos os, siger han.

- Vi mener faktisk, der er en interesse i samfundet for, at man kan få et lån, når der er behov for det, siger Lars Bang.

Han afviser desuden, at markedsføringen er aggresiv.

- Det er ikke tænkt aggresivt og det er heller ikke sådan det skal opfattes. Det er et udtryk for, at vi forsøger at opfylde et behov, vi finder hos vores kunder, siger Lars Bang.