Bankerne om nye gebyrer: Utilfredse kunder kan bare skifte bank

Hvis du synes, at gebyrerne er urimelige i din bank, så skift bank, lyder det fra bankernes interesseorganisation.

De største banker herhjemme er begyndt at tage gebyrer for en række ydelser, der hidtil har været gratis for alle bankens kunder. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Bankerne er begyndt at kræve gebyrer for en række services, der hidtil har været gratis for alle.

Det viser en undersøgelse af en række gebyrer i de ti største banker, som Mybanker har lavet for DR Nyheder.

Det drejer sig blandt andet om gebyr for at oprette et visadankort, adgang til netbank og gebyrer på at betale regninger og overføre penge i netbanken. Derudover bliver de ikke-digitale bankkunder straffet ganske markant med store gebyrstigninger.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer bankerne for udviklingen.

Men Kenneth Joensen, der er juridisk direktør i bankernes interesseorganisation FinansDanmark, henviser til, at man jo altid kan gå et andet sted hen, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet.

- Du kan jo gå ned og forhandle med din bank, og hvis du ikke kan få de fordele, du gerne vil have, så kan du jo tage dit gode tøj, og gå et andet sted hen.

Men det er ganske få danskere, der shopper rundt imellem bankerne, og det skyldes blandt andet, at det er svært at gennemskue bankernes priser, mener Forbrugerrådet Tænks seniorøkonom Morten Bruun Pedersen.

- Det skyldes blandt andet, at folk ikke kan gennemskue, hvad prisen er på at være bankkunde. Det skyldes blandt andet de der myriader af gebyrer og bankernes fordelsprogrammer. Den reelle pris er svær at finde.

Alle banker har et eller andet fordelsprogram, der giver dig en række fordele, hvis du har et stort engegement i banken. Det kan for eksempel være, hvis du har samlet dine lån i en bank, så du både har bil-, bolig- og forbrugslån i banken, og desuden har flere konti i banken.

Stort engagement med banken giver fordele, for eksempel på gebyrfronten, hvor man slipper uden gebyrer eller langt billigere end basiskunder, der har et mindre engagement i banken med få konto og måske ingen lån.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer forskelsbehandlingen af kunderne, når det kommer til gebyrer, da man rammer dem, der i forvejen har små økonomier eller svage it-kundskaber, som for eksempel de ældre.

- Nu har de brugt tid på, at få os over på de digitale løsninger, hvor de har scoret en masse rationaliseringsgevinster. De omkostningsbesparelser kommer ikke forbrugerne til gode tværtimod sætter man priserne op, når kunderne kommer over på de digitale løsninger, siger Morten Bruun Pedersen.

Finansdanmark afviser kritikken og henviser til, at bankerne skal drive sund forretning.

- Vi vil gerne konkurrere om alle kunder, men når det er sagt, er bankerne også forretninger, der skal tjenes penge på. Hvis man har gode kunder, så giver man dem gode vilkår. Det gælder også for andre brancher, siger Kenneth Joensen.