Branding-ekspert: Jensens Bøfhus burde skifte navn

Familierestauranter kæmper om de samme bøfhungrende kunder.

Jensens Bøfhus har været hårdt presset på indtjeningen og vil nu sælge ud af virksomheden for at få penge indenbords. (Foto: BJARKE ØRSTED © Scanpix)

De har brugt millioner på markedsføring og er gået i Højesteret for eneretten til navnet Jensen.

Men i den intensiverede kamp om at tilfredsstille danskernes bøfhunger, burde Jensens Bøfhus måske overveje at skifte navn, siger Dorte Wimmer, markedsføringsekspert i Retail Institute Scandinavia.

- Jensens Bøfhus havde en unik position på markedet, men konkurrencen er blevet større de seneste år. Tiden er vokset fra Jensens Bøfhus, og de trænger til at få børstet brandet af og lytte til de kunder, der ikke har været så glade for deres oplevelse, siger hun.

Ifølge ejer Palle Skov Jensen, har Jensens Bøfhus de seneste par år især lidt under den protestreaktion, der rejste sig efter, at bøfkæden gik i Højesteret for at få eneretten til 'Jensens', da en fiskerestaurant også kaldte sig Jensens Fiskehus.

I dag har bøfkæden en gæld på 228 millioner kroner og er på jagt efter en kapitalpartner, der kan skyde penge i virksomheden, mens antallet af konkurrerende restauranter vokser: Bone's, A Hereford Beefstouw og Restaurant Flammen. Nu vil den svenske kæde O'Learys også ekspandere med otte til tolv restauranter i Danmark de næste fem år.

Det er på trods af, at flere restauranter kører med underskud, ifølge en undersøgelse fra revisionsfirmaet PriceWaterCoopers.

Hør interview med ejeren af Jensens Bøfhus, Palle Skov Jensen, i dag i P1 Business kl. 13.30.