De har vænnet dig til udsalg - nu kører mange tøjbutikker med underskud

Fire ud af ti tøjbutikker kører med underskud. Særligt butikker med børnetøj har det svært.

Butikkerne har vænnet forbrugerne til at købe ved Black Friday, Cyber Monday, VIP og førudsalg, lyder det fra Deloitte. (Foto: Morten Germund © Scanpix)

Mange fysiske tøjbutikker har det svært for tiden.

Det viser en analyse, som Deloitte har lavet på baggrund af regnskabstal fra 794 virksomheder inden for detailhandel med beklædning.

41 procent af butikkerne kører lige nu med underskud, mens mere end 25 procent ifølge revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte kan gå konkurs.

- Det er klart, at hele tendensen til at prøve at trække kunderne ind i butikkerne med tilbud og gule skilte i vinduerne, går ud over butikkernes omsætning, siger Morten Steinmetz, der har ansvaret for mode og tekstil i Deloitte.

Det på trods af, at tøjbutikkerne faktisk sælger mere tøj.

- Det kan godt ske, at de sælger mange styk, men det sker til en lavere pris, så omsætningen bliver mindre, siger Morten Steinmetz og understreger, at kunderne stiller højere krav til service og de rigtige placeringer på Strøget og i shoppingcentre med høj husleje.

Særligt børnetøjsbutikkerne har et problem.

- Vi køber ikke længere de dyreste mærker og er blevet bedre til at låne tøjet ud til vores venner og familie, så den flyverdragt, der blev købt sidste år, godt kan bruges en sæson længere. Vi er måske blevet bedre til at købe vores varer på lagersalg og på outlet. På den måde mister tøjbutikkerne generelt set omsætning. Vi bruger simpelthen ikke så mange penge på børnetøj længere, siger han.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube