Den Korte Avis mister sin mediestøtte

Den Korte Avis mister sin mediestøtte, bekræfter ansvarshavende redaktør Ralf Pittelkow.

Ralf Pittelkow og Karen Jespersens nyhedsside "Den Korte Avis" har mistet mediestøtten. (Foto: christian Als © Scanpix)

Den Korte Avis får ikke mediestøtte i 2017, skriver Altinget.

Det står klart, efter at Slots- og Kulturstyrelsen i slutningen af sidste uge gav medierne besked om fordelingen af mediestøtten for næste år.

Ifølge ansvarshavende chefredaktør Ralf Pittelkow er årsagen, at det digitale medie ikke længere kan få dispensation fra reglerne om antallet af ansatte.

- Vi har haft en midlertidig dispensation fra kravet til ansatte. Denne dispensation er udløbet, skriver Ralf Pittelkow i en kort udtalelse.

Det er et krav for at få mediestøtte, at der skal være ansat tre redaktionelle fuldtidsmedarbejdere inklusiv den ansvarshavende redaktør.

Den Korte Avis

Den Korte Avis blev startet i 2012 af ægteparret Ralf Pittelkow og den tidligere politiker Karen Jespersen.

Dansk Journalistforbund har flere gange kritiseret, at Den Korte Avis får mediestøtte.

Kritikken går på, at mediet ikke ønsker at tilmelde sig Pressenævnet og dermed underlægge sig de presseetiske regler.

Ifølge medieansvarsloven er alle trykte medier automatisk underlagt de presseetiske regler, mens netmedier selv skal tilmelde sig.

Den Korte Avis har to ansatte, Ralf Pittelkow og hans hustru Karen Jespersen, og dermed lever mediet ikke op til kravet.

Den Korte Avis fik i 2015 86.000 kroner i mediestøtte og i 2016 147.000 kroner, viser denne oversigt fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Ramt af annoncørflugt

Netmediet er blandt andet kendt for at bringe indvandrerkritiske artikler og har i de seneste uger sagt farvel til en række annoncører, der ikke ønsker at være associeret med Den Korte Avis.

Blandt andet har Nordea, Just Eat, Ikea, McDonalds, Elgiganten og rejsebureauet TUI droppet at annoncere på Den Korte Avis. Sidstnævnte kaldte i den forbindelse historierne hos Den Korte Avis for opspind.

Annoncørflugten blev applauderet på de sociale medier under hashtagget #StopFundingHateDK (Stop med at financiere had, Danmark, red.), hvor borgere skrev direkte til firmaer og spurgte, hvorfor de annoncerede på Den Korte Avis' hjemmeside.

En lignende kampagne har kørt i USA, hvor store firmaer som Kellogg's og BMW holdt op med at annoncere på det nationalkonservative internetmedie Breitbart News, der er blevet kritiseret for at sprede usande historier.

Regnskabet for Den Korte Avis' 2015 viser ifølge Ritzau en nettoomsætning på 910.620 kroner og et resultat på 31.230 kroner.

/DR Nyheder/

Opdateret 16:50 med link til Altinget, der oprindeligt bragte historien.