Derfor går det galt med offentlig it: Alt for udførlige krav

Kravspecifikationer på tusindvis af sider får it-projekter til at kuldsejle, siger professor.

Da det centrale motorregister skulle have ny it, fyldte kravspecifikationerne 16.000 sider. Det svarer til bunken på billedet. (Foto: Jakob Skaaning)

16.000 sider. Så meget fyldte kravspecifikationerne, da det digitale motorregister skulle laves. Det resulterede i, at systemet både blev forsinket og fordyret.

Og alt for detaljerede krav er en typisk fejl, når det offentlige bestiller nyt it-systemer, siger professor ved ITU i København, Søren Lauesen.

- Som regel får de skrevet nogle krav, som er alt for detaljerede, og leverandøren får ikke frihed til at levere noget af det, han er god til. Det kan også gå galt senere, fordi leverandøren har misforstået nogle ting, siger han til P1 Dokumentar.

P1 Dokumentar

Hør P1 Dokumentaren 'Offentlige IT-skandaler for milliarder' her.

Den der lyver får kontrakten

Men leverandørerne af it-systemer er ikke skyldfri. De er nemlig for optimistiske, når de giver tilbud.

- Man siger i almindelighed i branchen, at den, der lyver, vinder kontrakten, siger Søren Lauesen.

Også EU's udbudsregler er med til at gøre det hele mere besværligt. Tanken bag EU's udbudsregler er, at man skal være fair overfor leverandørerne. Reglerne er lavet af hensyn til Sydeuropa, hvor tingene kører ved hjælp af korruption, hvis der ikke er de regler. Men det gør de stadigvæk, siger Søren Lauesen.

- Selv i England skriver man kravspecifikationerne på en sådan måde, at den leverandør, man i forvejen har tænkt sig at få, ham får man. I Danmark er vi nogle gode, artige drenge, så vi gør, ligesom reglerne var tænkt. Og lidt til, siger Søren Lauesen.

Der vil komme flere skandaler

Staten har flere gange sat førende eksperter til at komme med bud på, hvordan vi undgår skandalerne.

Blandt andet er der nedsat et statsligt it-råd. Direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen, som har ansvaret for at drive digitaliseringen i Danmark, synes overvejende, at det går i den rigtige retning.

- Jeg synes, at det , efter omstændighederne, går godt. Vi har fået langt bedre styr på de projekter, vi laver, siger Lars Frelle-Petersen til P1 Dokumentar.

Men at vi undgår skandaler i fremtiden, vil han ikke love.

- Vi bliver også forsinkede med broer, selvom vi har bygget broer i hundredevis af år. It-systemer er ikke bare et stykke teknik, men grundlæggende en organisatorisk omstillingsproces i mange tilfælde. Det er superkompliceret, og vi vil fortsat se eksempler på ting, der går galt, siger Lars Frelle-Petersen.

Hør P1 Dokumentaren "Offentlige it-skandaler for milliarder" kl. 14.03.