Ekspert: Legos høje priser giver plads til efterligninger

Virksomheder kan efterligne Lego-klodsen lovligt, og det vil mange gøre fremover, forudser ekspert.

- Det er nyt, at der er så mange, der lever af et efterligne Lego, siger Thorbjørn Swanstrøm, advokatpartner i Chas.Hude og kopivareekspert.

Det er fuldstændig lovligt at efterligne et af Danmarks mest berømte produkter, Lego-klodsen.

Det slår en ekspert fast, efter at Harald Nyborg har importeret tusindvis af Lego-kopier til Danmark.

- Umiddelbart krænker Harald Nyborg ikke nogen. Forklaringen er, at Lego ikke har enerettigheder til klodsen som sådan. Klodsen har en funktion, og derfor har den det udseende, den har. Og man kan ikke håndhæve en rettighed over en funktions-ting, som klodsen er, siger Thorbjørn Swanstrøm, advokatpartner i Chas.Hude og kopivareekspert.

Sluban ligner Lego

Harald Nyborg har for få uger siden fyldt hylderne i sine 33 danske butikker med klodser af mærket Sluban. Klodserne ligner til forveksling Lego, og det er ifølge eksperten helt okay – rent juridisk.

- Lego kan ikke gøre noget ved, at selve klodsen bliver efterlignet. Men hvis virksomheder overtræder andre af Legos rettigheder som varemærkerettigheder eller ophavsretten, så er sagen en anden.

- Men det er der ikke umiddelbart noget, der tyder på i det konkrete tilfælde her, siger Thorbjørn Swanstrøm, der for DR Nyheder har set nærmere på en af de æsker, som Harald Nyborg sælger under navnet Sluban.

Pigens bukser

Der er tale om en æske klodser i Sluban-serien ”Girl’s Dream”.

Serien minder meget om pige-serien ”Lego Friends”, som Lego har brugte store millionbeløb på at markedsføre siden 2012. Sluban-klodserne kan bygges sammen med originale Lego-klodser og ligner umiddelbart klassisk Lego.

Slubans indtog i Europa

Sluban Europe baseret i Holland oplyser, at Sluban er produceret siden 2004.

Sluban-klodserne bliver, i lighed med mange af de originale Lego-klodser, produceret i Kina.

I 2011 besluttede Lego – ifølge netklodser.dk – at tage juridiske skridt mod Sluban

Sagen blev dog afsluttet ved at forlig

Lego afviser at kommentere sagen, men bekræfter dog, at der blev indgået forlig i 2013.

Pige-figurerne i æsken adskiller sig dog en smule mere fra pigefigurerne af Lego. Eksempelvis kan man ikke sætte kopiens bukser fast på originalens overkrop.

Ifølge Harald Nyborg-direktøren koster originale Lego-produkter cirka tre gange mere end Slubans efterligninger. Prisforskellen betyder en hel del for mange forbrugere, vurderer eksperten.

- Der er simpelthen en voksende gruppe kunder, som ikke vil være med til at betale fuld pris for originalprodukter. De har ikke noget imod at købe noget, som minder om den ægte vare, men som ikke er det, siger Thorbjørn Swanstrøm, der understreger, at både ulovlige og lovlige efterligninger er et problem for Lego.

- Den officielle version fra Lego og alle andre, der udsættes for konkurrence er, at det er dejligt. Men i virkeligheden kan ingen af os lide at få konkurrence. Vi har det sjovest med at have markedet selv, siger Thorbjørn Swanstrøm.

Oxford og Block Tech

Kopiernes fremmarch har været tydeligst uden for Danmarks grænser, hvor kunderne ikke er så loyale som danskerne er over for Lego.

I Spanien sælger en af Europas mest anerkendte supermarkedskæder, Carrefour, Lego-kopier fra Sluban i sine butikker. Store britiske detailkæder har også lukket kopiklodser ind i varmen, viser DR Nyheders research.

Eksempelvis sælger kæden Smyths klodser af mærket Oxford, der ligner Lego til forveksling, og besøger man legetøjskæden The Entertainer finder man et udvalg af billige klodser fra Block Tech, der også går meget nær Legos berømte produkter.

- Det er nyt, at der er så mange, der lever af at efterligne Lego, og at de kommer så hurtigt, som de gør. De her producenter er jo ikke nogle, der laver deres egne koncepter.

- Man kan godt se, at de her kigget efter hos den førende elev i klassen, og det ved Lego også godt. Det må være frustrerende hele tiden at skulle være et hestehoved foran, men det er vilkårene for den fri konkurrence, siger Thorbjørn Swanstrøm.

- Aggressiv udvikling

I årtier har Asien været førende, når det kommer til kopivarer. I det lys er eksperten overrasket over, at efterligninger nu importeres af landsdækkende butikskæder i Danmark og andre europæiske lande.

- Vi ser en udvikling, der er ret aggressiv, og vi ser, at klonprodukter kommer tættere på Legos hjemmemarkeder i USA og Europa – det vi kalder klassisk Lego-territorium, siger han.

Legos ledelse har ikke ønsket at stille op til et interview om konkurrencen fra Sluban og andre efterligninger. Dog har redaktionen modtaget en e-mail fra Lego.

- Jeg kan kun igen gentage – uden at kommentere på den konkrete sag – at vi aldrig foretager skridt for at forhindre fair konkurrence - tværtimod byder vi fair konkurrence velkommen. Vi tager derimod de skridt vi finder nødvendige når vi oplever unfair konkurrence, hvor forbrugerne føres bag lyset og/eller vores rettigheder krænkes, skriver pressechef Roar Rude Trangbæk fra Lego.

I seneste regnskabsår rundede Legos salgstal 37,9 mia. kroner, og virksomheden høstede et overskud efter skat på 9,4 mia. kroner.