Enhedslisten barsler samråd som følge af Uber-sag

Enhedslisten vil have udenrigsministeren til at forklare, hvorfor taxafirmaet er blevet rådgivet af dem.

- Det virker som om, at den ene hånd ikke ved, hvad den anden gør, siger Enhedslistens Finn Sørensen, efter det er kommet frem, at Udenrigsministeriet har bistået Uber. (Foto: Christian Liliendahl © Scanpix)

Pinligt og skandaløst.

Sådan lyder det fra Enhedslistens beskæftigelsesordfører Finn Sørensen, efter det er kommet frem, at Invest in Denmark, en del af Udenrigsministeriet, og fonden Copenhagen Capacity har hjulpet den omstridte virksomhed Uber med at etablere sig i Danmark.

- Det er helt skandaløst. Man burde have vidst, at der i andre lande har kørt diskussioner om Ubers forretningsmetoder og kritik af piratkørsel.

- Og så kan man ikke bare ukritisk hjælpe sådan en virksomhed, så må man lige tjekke op og se, hvad det er for noget.

- Man kan jo se, at andre dele af det offentlige myndighedssystem, har kunnet se, at der var noget galt.

- To timer efter, at Uber kom til Danmark, meldte Trafikstyrelsen dem til politiet. Det virker som om, at den ene hånd ikke ved, hvad den anden gør, siger han.

Finn Sørensen vil sammen med transportordfører Henning Hyllested (EL) tage fat i udenrigsminister Kristian Jensen (V) og stille spørgsmål til, hvad det er for nogle procedurer og holdninger, som ligger bag en sådan praksis fra Udenrigsministeriets side.

- Vi skal sandsynligvis have kaldt ministeren i samråd, siger han.

  • Fakta
  • Uber-ordningen går ud på, at kunden via sin mobiltelefon kan bestille en kørsel, der i snit er 20 til 30 procent billigere end en tur med taxi.
  • Uber findes i 67 lande - heriblandt Danmark - og hundredvis af byer. Den er dog også blevet forbudt flere steder.
  • Ubers service presser taxibranchen hårdt. Eksempelvis er antallet af daglige ture for New Yorks taxaer faldet 11 procent i løbet af tre år siden Ubers indtog.
  • Ifølge Uber er der tale om en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og kan hyres til en tur, hvor chauffør og passager efterfølgende deler omkostningerne.
  • Danske taxiselskaber mener, at Uber ikke overholder retningslinjerne for fair konkurrence, fordi Uber-chauffører ikke er underlagt samme reguleringer såsom forsikring, registrering til erhvervskørsel og andre lovpligtige udgifter.
  • Kilder: Uber.com, Børsen, Information, Avisen.dk.

/ritzau/

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube