Fejl i iPhone 4S lammer Wi-Fi funktion

Apples iPhone 4S er en af de mest solgte og populære iPhones. Men telefonen har tilsyneladende en fabrikationsfejl, der får Wi-Fi-forbindelsen til at svigte.

Reparatører af iPhones kender alt for godt til en Wi-FI-fejl på den populære iPhone 4S. (© DR)

Giganten Apple har for nylig introduceret den nye iPhone 6 til forventningsfulde kunder, men forgængeren iPhone 4S efterlader en lang række skuffede brugere. De oplever problemer med telefonens trådløse internetforbindelse, den såkaldte Wi-Fi-funktion, der pludselig stopper med at virke. Mette Birkegaard Hansen har en iPhone 4S, og hun kender alt til problemet.

- Den er fuldstændig inaktiv, der er intet der virker, og det har økonomiske bivirkninger for mig, fordi jeg er nødt til at bruge mobildata, for eksempel når jeg tjekker min mail, forklarer hun til forbrugerprogrammet Kontant.

Der er dog ingen hjælp at hente, fordi telefonen er mere end to år gammel, og reklamationsretten derfor er udløbet. Mette Birkegaard Hansen er blevet afvist af både forhandlere Telenor og af producenten Apple.

Kender alt til fejlen

Meget tyder på, at problemet er udbredt og rammer en lang række kunder. Det bekræfter flere uafhængige reparatører af Iphones, som Kontant har talt med.

- Det er et meget velkendt problem hos os, og vi foretager omkring 20-30 Wi-Fi og bluetooth- reparationer om måneden. Det må jo være en fabrikationsfejl, som forårsager, at så mange kunder bliver berørt af det, siger tekniker Murat Dogan fra iExpert.dk.

Andre reparatører bakker op.

- Det er faktisk ikke en slitage, men en dårlig konstruktion fra Apple af. Så det er lidt surt show for kunden, når de ikke kan få det dækket efter 2 år, siger Jeppe Knage fra Phoneservice.dk

Hos Danmarks største, uafhængige reparatør iRep.dk ser man problemet med iPhone 4S hver dag. IRep.dk har undersøgt Mette Birkegaard Hansens telefon, og der er ingen tvivl om, at det er den fejl, man kender.

- Det er Wi-Fi-chippen, der laver al balladen. Mellem printet og chippen sidder der loddetin, og dér er der nogle forbindelser, der er gået fra, siger tekniker og butikschef hos iRep.dk Henrik Lissau.

Den adm. direktør for iRep.dk Kenneth Goldy savner en reaktion fra Apple.

- Det undrer mig, at der ikke er kommet en reaktion fra deres side af på det her. Det er jo som sagt noget, vi ser meget, meget hyppigt. Derfor så jeg gerne, at der kom en afklaring på det her, siger Kenneth Goldy.

Apple stikker hovedet i busken

Hos Forbrugerrådet TÆNK kan formand Anja Philip godt forstå kundernes frustration.

- Det er jo super irriterende, for det er jo en grundlæggende ting for en smartphone, at den skal kunne gå på Wi-Fi.

Derfor mener hun, at Apple bør imødekomme kunderne.

- Det er ærgerligt og skidt, at de ikke er kommet ud af busken og er kommet forbrugerne i møde. Når det tyder på, at det er en indbygget fejl, så ville det jo klæde Apple at gå ind i sagen og finde en løsning, selvom de to år er overskredet, siger Anja Philip.

Men det ikke så nemt at få en kommentar fra producenten Apple. Kontant har gennem flere uger forsøgt at få et svar - uden held. Det tyder derfor ikke på, at kunderne kan forvente at få hjælp fra producenten. Hos teleselskabernes brancheorganisation Teleindustrien kender man godt til problemet, men her er man heller ikke villig til at hjælpe kunderne.

- Vores opgave er at hjælpe kunderne inden for de to år, og det gør vi med glæde i hvert eneste tilfælde. Er vi ude over de to år, så kan vi ikke gøre mere, men vi indrapporterer fejlen til Apple, og så er det deres opgave at vurdere karakteren og omfanget af fejlen, siger direktør for Teleindustrien Jakob Willer.

Du kan se meget mere om problemet med Iphone 4s i Kontant i aften klokken 21.00 på DR1.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube