Flere børn og unge dropper avisruten og bliver direktør i eget firma

Hvorfor slide som avisbud eller flaskedreng, når lønnen er meget bedre i sit eget firma

13-årige Morten Damgaard er en af et stigende antal helt unge, der bliver iværksættere.


Ingen chef, ingen faste arbejdstider, selvbestemmelse, mulighed for en god løn - og en del økonomisk usikkerhed. Det er en karriere-model, der tilsyneladende har fået tag i de yngste på arbejdsmarkedet. I hvert fals kaster stadig flere børn og helt unge sig ud i livet som selvstændig iværksætter.

Flere unge registrerer virksomheder
Unge under 18 skal have en særlig tilladelse fra myndighederne, før de kan få lov til at være direktør i eget firma. De sidste par år har Statsamtet fået et stigende antal af den slags ansøgninger. 10 børn fik i andet halvår af 2013 en særtilladelse til at starte egen virksomhed. I 2014 fik 38 børn lov, mens der sidste år blev givet tilladelse til 43 børn.

Blandt de lidt ældre, unge iværksættere er tendensen den samme og tallene langt større.

For ti år siden registrerede unge iværksættere under 25 år 2400 nye selskaber på et år. Og det tal er nu mere end fordoblet, da unge under 25 år det seneste år har skabt 5377 nye firmaer.

Unge kan skabe arbejdspladser
Det er en god nyhed, for at få flere iværksættere er rigtig vigtigt, siger Christian Vintergaard.

Han er direktør i Fonden for Entreprenørskab, en offentlig fond hvis opgave er at få flere unge til at skabe, nye levedygtige virksomheder.

- Det er vigtigt, fordi vi skal skabe nye arbejdspladser. Det er vigtigt, fordi vi skal udfordre de etablerede industrier, siger Christian Vintergaard.

Unge er gode til at se nye muligheder
Netop det med at tænke og gøre tingene anderledes end de etablerede er unge iværksætteres styrke, mener han:

- De opdager nogle markeder, som er helt ukendt land for etablerede iværksættere eller bare folk, som er en del af arbejdsmarkedet. De ser nogle huller, som vi ikke havde kunnet forestille os, siger Christian Vintergaard.

Ikke nok med det: De ser og fanger kunder langt ud over den lokale gågade.

Mange af de her unge iværksættere de tænker ikke deres nærmiljø som deres mest oplagte kunder. De har et produkt, og det skal ud, og når de bruger de sociale medier, så kommer de ud til hele verden, siger Christian Vintergaard.

Flere vælger fritidsjobbet fra
Mens flere starter eget firma, så har færre af de helt unge et klassisk fritidsjob, som for eksempel avisbud, bagerekspedient eller flaskedreng. Fra 2009 til 2013 er andelen af 15-årige med fritidsjob dalet: fra 49 procent til 40 procent.

Mød to drenge, der er blevet iværksættere som teenagere, i magasinet Penge DR1 i aften kl. 21:55

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube