Forbrugerrådet: SAS' brændstofgebyr er falsk varebetegnelse

I modsætning til flere af selskabets direkte konkurrenter opkræver flyselskabet SAS stadig brændstofgebyr hos sine kunder.

Olieprisen falder og falder, men det gør SAS' brændstoftillæg ikke. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Hverken Ryanair eller Easyjet opkræver brændstofgebyr af deres passagerer, og Norwegian kræver kun gebyret på deres oversøiske ruter til USA og Østen.

Det viser en rundspørge, som DR Nyheder har foretaget blandt en række luftfartsselskaber. Anderledes ser det ud hos de ’gamle’ selskaber som SAS, Lufthansa og Finnair.

SAS tager for eksempel 2.000 kroner i brændstofgebyr på en returrejse til New York, mens det koster 270 kroner i gebyr for en rejse til Stockholm. Og dét er falsk varebetegnelse, lyder det fra cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk:

- Jeg synes, det er falsk varebetegnelse, da prisen på jet-brændstof er nede på det laveste niveau siden 2008. De her gebyrer dækker over noget andet, siger han og opfordrer SAS til helt at fjerne gebyret.

SAS har ikke råd til at fjerne gebyr

Det har SAS dog ikke tænkt sig. Modsat andre flyselskaber spiller de med åbne kort omkring prisen, siger pressechefen i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen:

- Betaling for brændstof indgår i en enhver flybillet. Og vi har så valgt at udspecificere det i form af et tillæg. Hvordan andre flyselskaber gør det, må stå for deres regning, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

- Betaling for brændstof indgår i en enhver flybillet. Og vi har så valgt at udspecificere det i form af et tillæg. Hvordan andre flyselskaber gør det, må stå for deres regning

Trine Kromann-Mikkelsen, SAS

Hun siger, at SAS vil tabe penge, hvis flyselskabet dropper brændstofgebyret på billetterne. SAS er nemlig bundet af samarbejdsaftaler med andre selskaber.

- SAS er et netværks-selskab, og det betyder, at hvis man rejser med SAS til for eksempel USA, så kan man rejse videre med andre flyselskaber. Vores samarbejdspartnere har den her tradition med at udspecificere et brændstoftillæg og tage en pris for det. Hvis vi fjerner brændstoftillægget, og vores samarbejdspartnere ikke gør det, så vil vi tabe indtægter, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Det argument holder ikke, mener Martin Salamon.

- Jeg håber ikke, at deres priser fastsættes ud fra aftaler med andre selskaber. Det ville klæde SAS ikke at bilde kunderne ind, at der tages betaling for noget, der ikke er dækning for, siger han.

SAS kræver også brændstofgebyr på allerede købte billetter, selv om de først skal bruges i slutningen af året. Og SAS vil ikke love kunderne, at de får pengene igen, hvis gebyrer bliver aftrappet eller forsvinder i årets løb.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube