Gennembrud i salg af elbiler herhjemme

Antallet af elbiler på de danske veje er næsten fordoblet på mindre end et år.

Renault har sat en elbil i produktion, der er til at komme i nærheden af økonomisk. Her ses elbilen Nissan Leaf. (Foto: DR)

Bedre teknologi, federe biler og ikke mindst markant lavere priser på de nye el-bilmodeller har gjort elbilen mere attraktiv for andre end velhavende miljøentusiaster.

Elbilen er kommet inden for økonomisk rækkevidde, og det har fået salget til at stige markant.

Tal fra de danske bilimportører viser, at det i 2013 blev solgt 600 elbiler, men i 2014 er der allerede solgt knap 1.000 elbiler i årets ni første måneder. Det svarer til en stigning i salget på omkring 65 procent.

Det er dog stadigvæk et fåtal af bilerne på de danske veje, der udelukkende er drevet frem af el. I alt ruller der godt og vel 2.700 elbiler rundt på vejene, hvoraf en tredjedel altså er kommet til i løbet af i år.

Hype om elbiler

Men Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen, ser en tendens i markedet, der har fået fodfæste.

- Der er en hype omkring elbiler lige nu. Der bliver solgt rigtig mange, og jeg tror, hypen vil vare ved i flere år, siger han.

En af grundene er, at luksus-elbilen Tesla, som koster mere end en halv million kroner, har fået kamp til stregen af mærker som Nissan, Volkswagen, Renault og BMW.

Renault er også røget med på elhypen. Her ses elbilen Renault Zoe. (Foto: DR)

I dag kan man for mindre end 170.000 få en fornuftig elbil, der med 130 kilometer på en opladning kan opfylde rigtig mange familiers behov.

Et herligt spark

Og for dem, der kan leve med de kompromisser, som elbilen også kræver i forhold til opladning, venter der en helt speciel køreoplevelse, når de skifter hestekræfter ud med kilowatt.

- Motoren giver et herligt spark, og selv i motorvejsfart er der næsten ingen kabinestøj, lyder det fra Nils-Henrik Faber, som er en af dem, der har besluttet sig for en elbil.

Den nye generation af elbiler kører længere på en opladning end de gamle - og hurtigladere bliver mere og mere udbredte. Men man skal indstille sig på begrænsningerne, siger Nils-Henrik Faber.

- I hverdagen er rækkevidden absolut tilstrækkelig, men jeg skal planlægge lidt mere, end jeg ellers var vant til, kan jeg mærke. Og eftersom vi har campingvogn og gerne vil kunne køre til Jylland i ét stræk, ville min familie nok ikke kunne ikke klare os uden en benzinbil ved siden af, vurderer han.

Politisk usikkerhed

Men elbilens succes kan blive kortvarig. I dag er den fritaget for registreringsafgift, og det betyder, at den er et fornuftigt alternativ for mange.

Med udgangen af næste år forsvinder fritagelsen, og hvis den ikke bliver forlænget, eller der kommer en anden model, der fremmer elbilismen, får elbilen det svært på markedet, lyder vurderingen fra branchen.

- Vi har brug for en afklaring. Både for dem, der sælger elbilerne og dem, der vil købe dem, siger Torben Kudsk, afdelilingschef i FDM.

Sats på elbilerne

En nødvendig forudsætning for at udbrede brugen af elbiler er, at der bliver sat flere lade-stationer op langs vejnettet.

Men usikkerheden omkring vilkårene for elbilen betyder også, at markedet for infrastrukturen, der er nødvendig for elbilerne, bliver usikkert. Derfor håber man på en hurtig politisk afklaring.

- De, der skal investere i den vigtige infrastruktur, som er så vigtig for elbilerne, har brug for, at politikerne beslutter sig for at fortsætte med at satse på elbilerne, lyder det fra branchechef Lærke Flader fra interesseorganisationen Dansk Elbil Alliance.