Hver fjerde julegave en oplevelse

Der bliver færre blomstervaser, køkkenredskaber og herresokker under juletræerne. Oplevelsesgaver er det store hit.

(© Colourbox)

Der er langt færre blomstervaser, vin­karafler, herresokker og brødkurve af stof under juletræet i år. Grøn tankegang og antimaterialisme gennemsyrer danskernes valg af julegaver.

Derfor køber vi i stigende grad musikoplevelser, balletforestillinger, biografture og adgangskort til kunstmuseer til hinanden. Det skriver Information.

En ny befolkningsundersøgelse fra Interresearch for Dansk Erhverv viser, at hver fjerde dansker regner med at give oplevelser i julegave i år.

Flere og flere

Og samtidig svarer 46 procent, at de giver flere oplevelsesgaver end for to år siden. Også en række større kulturinstitutioner, Information har talt med, oplever en stigende interesse for oplevelsesgaver op til jul.

- Vi oplever generelt en øget interesse for gavekort. Alene den seneste måned har vi solgt knap 2.000 gavekort til en gennemsnitlig værdi af 810 kr. Det er 463 flere end samme måned sidste år, siger Eva Hein, der er kommunikationschef på Det Kongelige Teater.

Christine Feldthaus, der er livsstilsekspert, mener, at bølgen kommer nu, fordi vi ikke længere mangler noget, og at det er gået hen og blevet dårlig stil at »fise ind på Strøget og købe en Guccitaske«.

- Så kan du få så meget mere street-cred ved at vælge den helt rigtig koncert eller teaterforestilling end den der lede vase fra Holme­gaard. Vi har fået forstoppelse af ting, der kan pakkes ind i gavepapir, siger hun.

CO2 neutrale gaver

Man har netop handlet med omtanke på miljøets vegne, hvis man skrotter det materielle og vælger det kulturelle. For en teaterforestilling sætter ikke nær så mange CO2-fodspor som en ny iPod eksempelvis.

- Oplevelsen er en mere bæredygtig gave, fastslår Rasmus Wiinstedt Tscherning, der er direktør hos Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

- Hvis man giver ting, så glemmer folk det, men hvis du giver en oplevelse, så huskes det. Og jo mere man er sammen om en oplevelse, jo mere den er fælles, jo mere kan man huske den, siger Rasmus Wiinstedt Tscherning.