Køb af kampfly kan ske på molbo-maner

Blog: Hvis Danmark vælger den avancerede JSF/F-35 som nyt kampfly, vil beslutningen være kendt for sælger, før prisen er forhandlet færdig.

Når Forsvaret ad åre skal have nye kampfly til afløsning for den aldrende F-16, kan man stå i en dårlig forhandlingsposition, når det gælder prisen, hvis valget falder på den avancerede F-35, også kendt som Joint Strike Fighter, JSF.

Det skriver journalisten og bloggeren Andreas Krog på sin hjemmeside nytkampfly.dk.

Hovedkraften bag udviklingen af F-35 er den amerikanske våbenfabrikant Lockheed Martin. Danmark er "partner" i udviklingsarbejdet.

Aktindsigt

Krog har fået aktindsigt i en præsentation som den øverste danske repræsentant i F-35-organisationen gav forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, da hun i oktober sidste år besøgte F-35-programkontoret i Virginia. Præsentation omfattede en tidsplan for køb og levering af det avancerede kampfly.

"Hvis Danmark vælger Joint Strike Fighter (F-35, red) som F-16 flyenes afløser, tvinges politikerne til at udskrive en check, længe før den færdige kontrakt er på plads. Dermed ved Lockheed-Martin hvor mange penge vi har i pungen og at aftalen reelt allerede er i hus, hvilket unægtelig stiller dem fordelagtigt i kontraktforhandlingerne," skriver Andreas Krog.

Præcist den metode har Forsvaret fået mange hug for at have foranstaltet, da de skandaleombruste EH-101 redningshelikopterne blev indkøbt for en halv snes år siden. Ca. tre milliarder blev bevilget på et offentligt tilgængeligt aktstykke fra Folketingets Finansudvalg, inden forhandlingerne med helikopterfabrikken var helt færdige, og det kan have fået betydning for den hje pris og den manglende service, Forsvaret siden har måttet kæmpe med.

Skal melde sig til puljekøb

Tidsplanen, “JSF-tidsplaner i et dansk perspektiv”, som forsvarsministeren fik forevist på mødet i Virginia beskriver, hvordan Danmark som partnerland i udviklingen af flyet senest to år før den endelige kontrakt underskrives skal tilkendegive ønske om at være med i et puljekøb. Planen er at underskrive kontrakten i april 2016 for at kunne få de første fly i 2018.

Derfor skal den såkaldte “Partner Procurement Request” indgives i april 2014. Efter indgivelsen af PPR'eren er der udgifter at betale, og derfor skal et aktstykke med bevilling af penge være på plads inden.

"Det betyder at et typevalg skal være på plads inden aktstykket behandles af politikerne i Folketingets Finansudvalg," skriver Andreas Krog.

"I præsentationen opstilles en ret stram tidsplan, der indebærer typevalg senest i andet kvartal 2013, aktstykke i fjerde kvartal 2013 og PPR i marts 2014. Pengene skal altså bevilges fra Christiansborg omkring 2,5 år før man kender den endelige pris i den færdige kontrakt".

Samtidig er der i præsentationen en ret præcis tidsplan for levering af de i alt 30 fly, som det på nuværende tidspunkt er planen at indkøbe. 4 fly i 2018 og herefter 10, 10 og 6 fly frem til 2021.

V og DF: Sådan leger vi ikke

- Vi skal ikke begå samme fejl som med helikopterne, lyder reaktionen på tidsplanen fra Dansk Folkepartis forsvarsordfører Ib Poulsen.

- Det er jo ikke sikkert, vi skal have JSF, men økonomien bliver afgørende, så selvføgelig kan man ikke vride armen om på os på den måde. Det er ikke i orden. Vi skal kende økonomien før vi træffer valget.

Også Venstres ordfører Karsten Nonbo afviser et typevalg før prisen ligger fast:

- Vi kan gå i forhandlinger om et bestemt fly, men hvis ikke forhandlingerne er tilfredsstillende, så skal vi kunne vende om.

- Vi kan ønske et bestemt fly, men hvis de bliver for frække, så gælder det ønske ikke længere, siger Karsten Nonbo.

Ikke Forsvarets favorit

Tre kampfly konkurrerer om at blive erstatning for F-16: Svenske Gripen og de to amerkanere F-35 og F-18 Superhornet.

F-35 har været omtalt som favorit, fordi Danmark formedelst et indskud på en beskeden milliard kr er med i udviklingen, men favoritglansen blev pillet af, da DR sidste år afslørede, at Forsvaret havde færdiggjort en indstilling - den såkaldt "militærfaglige anbefaling" - og her foretrak Boeings F-18.

Formentlig fordi F-35s udvikling har været plaget af forsinkelser og voldsomme budgetoverskridelser, og fordi F-35 kan vise sig at være så teknisk avanceret, at det bliver hundedyrt at holde flyvende.

Boeings Superhornet havde også en trumf i ærmet i den nøgne pris på godt 50 mill. USD pr. fly, men for nylig slog Lockheed-Martin igen, da den øverste projektchef for F-35 til DR sagde, at Danmark ikke skal betale mere for de astronomiske udviklingsomkostninger, hvilket bringer prisen på en F-35 ned på ca. 65 mill. USD, når først massefremstillingen er i gang.