Tema Cpr-hul

Kommuner om cpr-hul: 'Voldsomt, virkelig ubehageligt og kritisk'

Først efter 20 dage giver it-firmaet KMD besked til kommunerne om cpr-hullet.

Et it-hul har givet adgang til cpr-numre og navne i 12 år. (Foto: BAZ RATNER © Scanpix)

Kommunernes Landsforening (KL) kalder det "virkelig ubehageligt og kritisk", at der i 12 år har været et it-hul i den digitale pladsanvisning, så danske borgeres cpr-numre og navne har været tilgængelige for folk, der er logget ind i systemet med nemid.

- Det er voldsomt, og det er selvfølgelig yderst kritisabelt, at der har været sådan et hul i så mange år, siger Pia Færch, kontorchef i kontoret for Digitalisering og Borgerbetjening i KL.

Det er voldsomt, og det er selvfølgelig yderst kritisabelt

Pia Færch, KL

Konkret betyder hullet, at en borger har kunnet logge på Digital Pladsanvisning med sit nemid-kort, hakke af i feltet "samlever" og få et søgefelt frem, så navnet på samleveren kunne søges frem med angivelse af personens cpr-nummer.

Der har dog været et hul, så alle danske borgeres navne kunne søges frem ved indtastning af vilkårlige cpr-numre.

Det har gjort det muligt for it-kyndige gå ind i koderne til feltet og sætte en lille "regnemaskine i koden", så det har været muligt at søge navne og cpr-numre frem på alle danskere ved blot at indtaste en fødselsdato.

Det er it-firmaet KMD, der leverer it-systemet Digital Pladsanvisning til over 80 kommuner, og derfor opfordrer KL de enkelte kommuner til at tage kontakt til KMD.

- Vi vil selvfølgelig opfordre kommunerne til, at de tager fat i leverandøren og kommer til bunds i den her sag, siger Pia Færch fra KL.

Kommunerne og KMD skal sammen afdække, om der er "hentet cpr-numre ud en masse den her vej", lyder det fra Kommunernes Landsforening.

Det overblik har KMD ikke endnu.

Frederiksberg: Tilfreds med KMD

Det er en it-kyndig borger med bopæl i Frederiksberg, der satte fokus på problemet i maj. Her henvendte han sig til Frederiksberg Kommune og gjorde opmærksom på hullet.

Vi er naturligvis glade for, at KMD reagerer og tager vores henvendelse alvorligt.

Peter Sivertsen, Frederiksberg Kommune

Derefter rettede Frederiksberg Kommune henvendelse til KMD.

- Vi sætter datasikkerheden højt, og derfor reagerer vi også med det samme, vi får henvendelse fra borgeren, siger Peter Sivertsen, leder af pladsanvisningen i Frederiksberg Kommune.

Kommunen er tilfreds med KMD's håndtering af sagen.

- Vi er naturligvis glade for, at KMD reagerer og tager vores henvendelse alvorligt. Det sætter vi stor pris på. Jeg synes, de har håndteret det her fint, siger han.

Kommuner fik først besked efter 20 dage

Frederiksberg Kommune henvender sig til KMD den 17. maj. Den 24. maj lukker KMD hullet. Først den 13. juni orienterer KMD sine kunder, altså over 80 kommuner, om fejlen. Det sker i et brev.

Kommunernes Landsforening kalder det ærgerligt, at der går 20 dage, før kommunerne får besked.

- Det er selvfølgelig ikke godt, at der er gået så mange dage fra, at man har vidst det og lukket det, til at man orienterer om det, siger Pia Færch, kontorchef i kontoret for Digitalisering og Borgerbetjening i KL.

Hun hæfter sig ved, at kommunerne har en forpligtelse over for borgere, hvis navn og cpr-numre kan være blevet misbrugt.

Udover at beklage hullet i den digitale pladsanvisning beklager KMD også, at der gik 20 dage, før Frederiksberg Kommune som kunde hos KMD fik besked om det.

- Det er en fejl, og det er en meget beklagelig fejl. Normalt orienterer vi vores kommuner og kunder, når vi finder fejl som dem her, siger Mette Louise Kaagaard, direktør hos KMD.

Sådan har fejlen vist sig

  • Borgeren logger ind på Digital Pladsanvisning
  • Hvis hun sætter hak under samlever-feltet, er en cpr-søgemaskine dukket op.
  • Her har borgeren kunnet indtaste tilfældige cpr-numre, og så har systemet vist navnet på den, cpr-nummeret tilhører.
  • Det vil sige, at systemet ikke har begrænset søgningen til kun at vise navne på den person, der er registreret på borgerens adresse.