Dine private oplysninger bliver solgt til telefonsælgere

Gennem konkurrencer på sociale medier indsamler en dansk virksomhed dine private oplysninger for at sælge dem videre til telefonsælgere. Det foregår ulovligt, vurderer advokater.

Dine private oplysninger bliver solgt til telefonsælgere. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Fristende online-konkurrencer om golfudstyr, rejser til eksotiske destinationer og kolde kontanter handler ofte om ren markedsføring. I konkurrencernes betingelser fremgår det, at telefonsælgere fra specifikke virksomheder kan kontakte dig, og det har gjort flere forbrugere utilfredse.

- Jeg blev kimet ned af diverse telefonsælgere uden at forstå, hvor de overhovedet havde mit nummer fra. Så gik det pludseligt op for mig, at jeg en uge forinden havde deltaget i en konkurrence på nettet, fortæller Martha Burup, der er én ud af flere forbrugere, som kritiserer online-konkurrencerne i forbrugerprogrammet Kontant på DR1.

Firmaer som Euroads bygger personprofiler op, der kan sælges til de firmaer, som er interesseret. På den måde bliver vi en handelsvare.

Jakob brunse, ekspert i online markedsføringsret

De tjener penge på at vide noget om dig

Bag online-konkurrencerne står den danske virksomhed Euroads, som lever af online markedsføring – herunder at indsamle danskeres oplysninger og samtykker for at sælge dem videre.

- Firmaer som Euroads bygger personprofiler op, der kan sælges til de firmaer, som er interesseret. På den måde bliver vi en handelsvare. Informationer om os bliver en handelsvare. Jo mere detaljerede personprofilerne er, jo større er prisen, siger advokat Jakob Brunse, der er ekspert i online markedsføringsret.

At markedsføre via konkurrencer er fuldt ud lovligt, men der er strenge krav til, at forbrugeren skal gøres opmærksom på, at der er tale om markedsføring, når de vælger at deltage i en konkurrence. For eksempel skal de være tydeligt og konkret, hvilke firmaer der kan kontakte en efterfølgende.

Advokater: Konkurrencerne er ulovlige

Kontant har undersøgt flere konkurrencer fra Euroads, som kører på Facebook og Instagram via deres platform Brugerpanelet.dk. I disse konkurrencer giver forbrugere blandt andet samtykke til at blive kontaktet af telefonsælgere fra op mod 80 forskellige virksomheder og foreninger. Men det fremgår ikke tydeligt nok, vurderer advokat med speciale i markedsføringsret, Jakob Brunse fra Brunse Mæhlisen Advokatfirma.

- Der er nogle krav om, at man som bruger skal informeres om, hvad det er, man giver samtykke til, når man deltager i en konkurrence. Den information forsøger Euroads og Brugerpanelet at komme med, men de gemmer det væk i vilkårene. Derfor er det også min vurdering, at lovgivningskravene ikke overholdes, siger Jakob Brunse.

Kontant har også vist konkurrencerne til en anden advokat samt en lektor med speciale i markedsføringsret. Begge vurderer ligesom Jakob Brunse, at konkurrencerne ikke holder sig inden for lovens rammer.

- Selvom samtykketeksten isoleret set er formuleret tydeligt, tvivler jeg på, at det kan betragtes som så informeret og konkretiseret, at det lever op til kravene. Efter min vurdering burde det fremhæves, hvad der gives et samtykke til, uden at forbrugeren skal klikke rundt efter det, skriver Bjarke Jochumsen fra Advokatgruppen i en mail til Kontant.

Fremgangsmåden på konkurrencerne er klart uacceptable, og derfor har TDC også meddelt vores underleverandør at samarbejdet, som de har med Euroads, skal ophøre med øjeblikkelig virkning

Jens aaløse, koncerndirektør tdc group

TDC trækker samarbejdet

Kontant har taget kontakt til mere end 80 virksomheder, som stod som annoncører på en af de konkurrencer, der blev undersøgt nærmere. Flere vendte tilbage med overraskelse over konkurrencernes fremgangsmåde, og nogle valgte at trække samarbejdet med Euroads øjeblikkeligt.

- Fremgangsmåden på konkurrencerne er klart uacceptable, og derfor har TDC også meddelt vores underleverandør at samarbejdet, som de har med Euroads, skal ophøre med øjeblikkelig virkning, udtaler TDC Groups koncerndirektør, Jens Aaløse, til Kontant.

TDC Group har også bedt Euroads om at sende en liste over de personer og telefonnumre, de har fået via Euroads, så disse kan blive slettet fra TDC’s telefonsælgeres lister.

Euroads har ændret konkurrencerne

Ifølge Euroads overholder deres konkurrencer den gældende lovgivning, men de har alligevel valgt at ændre konkurrencernes udseende, efter Kontant er gået ind i sagen.

- Vi reagerer jo løbende på den feedback vi får og herunder også den kritik, der har været rejst, siger Thomas Rimmington, der er kommunikationschef for Brugerpanelet.

Konkurrencernes nye udseende betyder, at forbrugeren nu ikke behøver at navigere i links for at få oplyst, at konkurrencerne drejer sig om markedsføring. Kommunikationschefen Thomas Rimmington vil dog ikke give en garanti for, at personoplysninger indhentet på den gamle og måske ulovlige facon bliver slettet fra deres database.

Se Kontant torsdag kl. 21 på DR1

Deltager du i konkurrencer på sociale medier?Så er det værd at vide, at dine oplysninger bliver solgt videre - på ulovlig vis, vurderer advokater.

Opslået af DR Nyheder på 11. februar 2016

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube