Flyselskab giver sig: Betaler erstatning til forsinkede passagerer

En lang sag om erstatning til forsinkede flypassagerer ser ud til at være afsluttet. Nu er der erstatning i vente til passagerer, der undervejs i sagen blev stævnet af flyselskabet Jet Time.

Tanja Haulrich er en af de passagerer, der nu kan se frem til at få en erstatning fra flyselskabet Jet Time. Det sker efter en lang sag, hvor hun blandt andet oplevede, at hun og familien blev stævnet af Jet Time.

En lang kamp med flyselskabet Jet Time er endt med en sejr for flere passagerer, der forrige sommer skulle flyve fra Aalborg til Tyrkiet.

Flyet var forsinket i fem timer på grund af en teknisk fejl, og det fik passagerer til at klage.

Og af to omgange fik de Trafikstyrelsens ord for, at de skulle have en kompensation på 56.000 kroner på grund af forsinkelsen.

Flyselskab stævnede passagererne

Jet Time nægtede at betale og stævnede undervejs passagerne for at få dem til at droppe kravet.

I alt har Jet Time stævnet 187 passagerer. Fælles for alle dem, der er blevet stævnet er, at de alle sammen har fået Trafikstyrelsens ord på, at de har ret til kompensation.

En af dem er Tanja Haulrich, der på torsdag i Forbrugerprogrammet Kontant klokken 21.00 på DR1 fortæller hele historien om kampen mod Jet Time.

- Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi regnet med at det ville trække så langt ud, siger hun til Kontant.

Flyselskab: Sagen skulle for en dommer

Administrerende direktør ved Jet Time, Klaus Ren, forsvarer sit firmas noget utraditionelle strategi:

- Når Trafikstyrelsen kommer med en afgørelse og siger, at vi skal betale kompensation, og vi siger: ’Det er vi ikke enige i – vi mener, det er uretsmæssigt’, så har vi kun én mulighed, og det er at komme foran en dommer, siger direktøren.

Klaus Ren siger yderligere, om sagen mod de forsinkede passagerer:

- Det er dem, der har bedt om vores penge, og det er os, der siger, ’det vil vi ikke’, så vil vi diskutere det inde i retten.

Men nu har selskabet givet sig og indvilliget i at betale pengene til de stævnede passagerer.

Det glæder John Viborg fra Støvring.

- Det er jo rigtig dejligt. Det er ikke så meget pengene, men nok mere alle de andre passagerer, der måske kan blive udsat for det samme. Det synes jeg er dejligt.

Forklaringen var ”mekaniske problemer”

Det var en fejl på flyets bremse, som i alt kostede fem timers ventetid og en misbrugt feriedag for passagerne.

Netop fordi forsinkelserne skyldtes mekaniske eller tekniske problemer, har Jet Time indtil nu afvist at betale erstatning.

Det selvom der d. 17. september faldt en EU-dom, der ligesom en tidligere dom fra 2008, fastslår at passagerer har ret til kompensation, også selvom forsinkelsen skyldes tekniske fejl.

I interviewet med Kontant, som du kan se på torsdag, siger Klaus Ren fra Jet Time, at EU-dommen ikke får selskabet til at trække stævningerne tilbage. Han vil gerne se udfaldet af fire højesteretssager om flyforsinkelser, der lige nu er ved at blive behandlet. Sagerne bliver afgjort til foråret.

Men nu har Klaus Ren åbenbart ombestemt sig, og de forsinkede passagerer får altså erstatning.

Det er vigtigt, fortæller Lars Pram, direktør for Forbrugerrådet Tænk.

- Fordi det betyder, at passagererne nu får de penge, de har krav på. Det er jo en kovending, fordi Jet Time har nægtet at betale hidtil. Det er bedre sent end aldrig, for i virkeligheden handler det her om penge, som passagererne har krav på, siger Lars Pram.

Der er flere sager i vente

Han glæder sig nu over sagens udfald, der kan give håb for mange andre i samme situation.

- Vi ved, at der alene i Købehavns Byret nu ligger cirka tusind ubehandlede sager, og hver sag dækker typisk over tre til fire personer, så det er tusindvis af danskere, der har lagt sag an for at få de penge, de egentlig har krav på.

- Jet Time burde havde betalt for længe siden, og det synes jeg sådan set, at alle flyselskaber burde gøre af sig selv, siger Lars Pram.

Du kan se hele historien om Jet Times utraditionelle kundehåndtering overfor de forsinkede passagerer i Kontant på torsdag DR1 kl. 21.00.

KONTAKT REDAKTIONEN

Format: PNG, JPG, PDF, DOC og DOCX.
Max. 5 MB