Private p-selskaber afviser utilfredse kunder

Ubehøvlet personale og klokkeklare fejl, der ikke bliver rettet, møder kunderne, når de klager over en p-bøde.

- Jeg blev simpelthen så gal, at jeg til sidst lagde på.

Sådan siger Anja Milacic efter en frustrerende oplevelse med det private parkeringsselskab One Park.

Hun tog kontakt til selskabet, efter hendes handicappede far fik en parkeringsafgift, da han parkerede ved indkøbscenteret BIG i Herlev, hvor familien fejrede Anja Milacics søns tre-års fødselsdag.

- Min far holder på en handicapplads, og jeg holder så ved siden af på en helt almindelig plads. Da vi så har haft en rigtig hyggelig fødselsdag, kommer vi ud, og så har min far fået en bøde, siger Anja Milacic.

Uforskammet og rigtig grov

Hun forstår ikke, hvorfor hendes far får afgiften, da hans handicapskilt ligger synligt i forruden på bilen, og på skiltet ved handicapparkeringen står der ikke noget om, at man skal stille p-skiven.

Jeg bliver faktisk rigtig provokeret, for det viser, at det jeg har sagt i telefonen er rigtigt.

Anja Milacic

- Jeg ringer til One Park i Vejle. Hende, jeg taler med, er uforskammet og rigtig grov, og hun siger, at jeg skal lære at læse, for der er rigtig mange skilte på pladsen, og der står, at man skal huske at stille p-skiven. Det har jeg også fuld forståelse for, at der gør, men du kan ikke bilde mig ind, at en handicappet skal gå og læse på alle de andre skilte. Men det mener hun, at han skal.

One Park nægter altså at droppe afgiften på 700 kroner. Men efterfølgende ændrer selskabet skiltet ved handicappladsen med et klistermærke, så det nu fremgår at p-skiven skal stilles.

Anja Milacic tog selv billedet til venstre. Efterfølgende har One Park sat et klistermærke på skiltet med en påmindelse om at stille p-skiven, som det ses til højre markeret med rødt.

- Jeg bliver faktisk rigtig provokeret, for det viser, at det, jeg har sagt i telefonen, er rigtigt. Deres skiltning har ikke været korrekt, siger Anja Milacic.

Private p-selskaber i Danmark
  • Apcoa
  • City Parkeringsservice
  • DanParkering
  • Dansk Parkerings Service
  • Dansk P-kontrol
  • Din Parkering
  • HVS Parkering
  • InterPark
  • Jysk P Kontrol
  • KBHPark
  • Licos Parkering
  • OnePark
  • P Vagten
  • Park Zone
  • Parkering Århus
  • Parkeringsgruppen
  • P-Nordic
  • Privatparkering
  • Q-Park
  • Scan-Park
  • Scanparkering​

Dobbelt frustreret

Hendes frustrationer går altså ikke alene på bøden, men i lige så høj grad på den behandling, hun får, da hun henvender sig til selskabet.

Og Anja Milacic er langt fra alene. Kontant har fået masse af henvendelser fra personer, der er dybt frustrerede efter at have været i hænderne på et af de 21 private parkeringsselskaber, der opererer i Danmark.

Det er ikke muligt at få oplyst, hvor mange klager de private p-selskaber får om året, og økonomien er heller ikke tilgængelig. Det er tal, som selskaberne ikke kan eller ikke vil ud med.

Kun i enkelte tilfælde er det lykkedes at få et delvist indblik i økonomien. Til gengæld viser de tal, der er adgang til, at det er en branche med solid omsætning.

Parkeringsselskabet Apcoas omsætning går eksempelvis fra 44 millioner kroner i år 2000 til 326 millioner kroner i 2015.

Hos Park Zone omsætter de i 2016 for 51 millioner kroner og har firedoblet bruttofortjenesten på fire år.

I Q-Park er omsætningen steget med 25 procent på fem år fra 200 millioner kroner til over 250 millioner kroner.

Og hos One Park viser seneste regnskab en vækst på 590 procent i egenkapitalen i forhold til året før.

Men der er tilsyneladende ikke det store overskud til klagehåndtering. Ifølge de henvendelser, Kontant har fået, oplever folk, at selskaberne er svære at komme i kontakt med og ikke lytter til de argumenter, folk kommer med.

Betalt billet er ugyldig

Den følelse kender Knud Daugaard fra Aarhus alt til. Han og konen får en p-afgift fra One Park, da de er en tur inde i byen. De har ellers trukket en billet i automaten til 140 kroner og placeret den i bilens forrude, som de skal. Men One Park påstår efterfølgende, at billetten blev annulleret, da de trak den og derfor er ugyldig.

De har ikke på noget tidspunkt benægtet at have modtaget de 140 kr.

Knud Daugaard

Da Knud Daugaard tjekker kontoudtoget fra banken, kan han imidlertid konstatere, at der er trukket 140 kroner til One Park.

- De har ikke på noget tidspunkt benægtet at have modtaget de 140 kroner, og det kan de heller ikke, for vi ved fra banken, hvem der har modtaget pengene, siger Knud Daugaard.

Han undrer sig over, at selskabet ikke er mere imødekommende.

- Når nu faktum er, at beløbet er betalt og modtaget af One Park, så er det mig uforståeligt, at de ikke returnerer bøden, for det vil jo være ordentligt, siger han.

Men One Park står fast, og Knud Daugaard har derfor trukket selskabet i retten, hvor han venter på en afgørelse.

Ønsker ikke at medvirke

Kontant har skrevet og ringet til One Park, men selskabet har ikke vendt tilbage, hvilket blot bekræfter opfattelsen af, at selskabet er svær at komme i kontakt med.

Kontant-vært Jakob Illeborg har prøvet at få en kommentar ved at møde op på selskabets adresse i Vejle, men One Parks direktør ønskede ikke at tale med Kontant om de konkrete sager.

Og muren af tavshed gælder ikke kun One Park. Kontant har også forsøgt at få selskaberne Apcoa og Park Zone i tale på vegne af frustrerede kunder - men uden held.

Et skridt i den rigtige retning, der ville glæde mange bilister, ville være at skabe fælles retningslinjer og flere ensartede regler på tværs af de 21 operatører på markedet. Det vil de også gerne i Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening, men her savner de opbakning.

- Det er sådan i brancheforeningen - hvor der desværre kun er tre medlemmer - der findes et sæt etiske regler for skiltning og observation og forskelligt andet netop for at ensrette. Men vi kan jo ikke rigtig pålægge de andre selskaber at følge det, siger Q-Parks administrerende direktør, Alex Pedersen, hvis selskab er et de tre selskaber i brancheforeningen.

Jakob Illeborg undersøger flere besynderlige parkeringsafgifter og lægger også vejen forbi Politigården i København efter et tip om alternative parkeringstilladelser.

Se "Kontant: Kampen om P-pladsen"

Følg Kontant på Facebook og deltag i debatten