Uenig i en p-afgift? Se hvilke muligheder du har

Ud over selskabet eller myndigheden, der har udstedt afgiften, kan du også henvende dig til ejeren af pladsen.

(Foto: C. TORP © C. TORP)

En parkeringsafgift i forruden er altid irriterende.

I de fleste tilfælde er der ikke så meget at gøre, hvis afgiften ellers er udskrevet på korrekt grundlag.

Tjek derfor først om du skulle have overset et skilt med parkeringsanvisninger, som berettiger afgiften. Hvis det er tilfældet, skal du betale ved kasse ét hurtigst muligt.

Undlader du at betale, bliver det bare dyrere i sidste ende.

Udnyt dine muligheder

Men er du uenig i afgiften, og føler du dig uretfærdig behandlet, har du følgende muligheder:

  1. Først skal du sikre dokumentation i form af billeder af selve parkingen, p-billetten, p-skiven og de skilte, som står på området, hvoraf parkeringsreglerne fremgår.
  2. Dernæst skal du hurtigst muligt få formuleret en klage til det selskab eller myndighed, som har udstedt afgiften. Sørg for klage på skrift, så du kan dokumentere, at du har sendt en klage. Det kan være en fordel at klage elektronisk.
  3. Du kan også bede om dokumentation for afgiften fra parkeringsselskabet. Parkeringsvagten har i de fleste tilfælde taget billeder af din bil, inden afgiften blev udstedt. Hvis du er enig i, hvorfor du er blevet påkrævet betaling, skal du sørge for at betale afgiften med det samme. Hvis du derimod fortsat mener, at afgiften er uberettiget, skal du igen klage skriftligt.
  4. Gem breve, mails, billeder og anden dokumentation, så du til enhver tid kan vise, hvad der er sket i sagen.

Kontakt ejeren af pladsen

Vær iøvrigt opmærksom på, at der på parkeringspladser, der administreres af private parkeringsselskaber, er mulighed for at henvende sig direkte til ejeren af parkeringspladsen. Det er nemlig sjældent dem, der har udstedt afgiften, som ejer parkeringspladsen.

Har du eksempelvis fået en afgift fra et privat parkeringsselskab ved et af landets hospitaler, kan du tage kontakt til hospitalet og prøve at få deres hjælp til at annullere afgiften.

Det kan også være ved et indkøbscenter eller en forretning, der jo gerne vil have glade kunder, og som derfor måske kan hjælpe dig, hvis afgiften skønnes at være urimelig.

Kilde: fdm.dk

Følg Kontant på Facebook og deltag i debatten