Voldsom stigning i anmeldelser af falske webshops

Stribevis af danskere er blevet snydt, når de har handlet på nettet. Kontant har mødt nogle af dem og talt med dem, der forsøger at stoppe svindlerne

Danskerne er vilde med at handle på nettet. I 2016 rundede den samlede danske e-handel 100 milliarder kroner, og det tal stiger fortsat.

Men i takt med den øgede handel stiger svindlen også, og flere oplever at købe varer, som de aldrig modtager, eller som viser sig at være dyrt købte kopier.

Den stigende svindel mærker de også hos e-mærket. De modtager dagligt henvendelser om falske webshops, og de seneste to år har e-mærket indgivet 922 .dk-domæner til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), i daglig tale kaldet Bagmandspolitiet.

E-mærket

E-mærket er en nonprofitorganisation, der arbejder for sikker og gennemsigtig e-handel.

Organisationen tæller over 2.200 danske medlems-virksomheder, der driver e-handel inden for en bred vifte af forbrugsvarer.

- Første gang vi indgav domæner til Bagmandspolitiet i 2014, var der kun 24 på listen, så det er i hvert fald en voldsom og markant stigning, siger kommunikationschef hos e-mærket Toke Mølgaard til Kontant.

Når Bagmandspolitiet har modtaget de mistænkelige domæner, går de i gang med at efterforske hver enkelt sag. I de tilfælde, hvor det kan bevises, at der er tale om falske webshops, beslaglægges det enkelte domæne, hvilket i praksis vil sige, at siden lukkes ned. Det skete i 674 tilfælde i 2016, oplyser senioranklager Dorte Køhler Frandsen i en mail til Kontant.

400.000 er blevet snydt

Svindlerne bag domænerne udnytter folks tillid til hjemmesider, der slutter på .dk. Men blot fordi der er tale om et dansk domæne, kan man på ingen måde være sikker på, at ejerne bag er danskere eller har reelle hensigter.

Desværre går mange forbrugere i den fælde. En undersøgelse Epinion har lavet for Deloitte viser, at ni procent af danskerne svarende til godt 400.000 personer er blevet snydt i forbindelse med køb af varer på nettet, som de aldrig har modtaget.

Forbrugeren hænger på kopien

I nogle tilfælde kan banken føre pengene retur, men er der tale om kopivarer, hænger forbrugeren selv på tabet, også selv om varerne er købt i god tro.

Det afgjorde Sø- og Handelsretten ved en dom i december.

Se Kontants program "Fupbutikker på nettet"

KONTAKT REDAKTIONEN

Format: PNG, JPG, PDF, DOC og DOCX.
Max. 5 MB