Volkswagen forskelsbehandler kunder ramt af snydesoftware

Volkswagen tilbyder kompensation til amerikanske og canadiske kunder, hvis bil er installeret med ulovlig snydesoftware. Danske bilejere med samme software får ingenting.

Danskere med en bil, der har snydesoftware, skal ikke regne med ertsatning eller kompensation fra Folkevognsgruppen. (Foto: SUZANNE PLUNKETT © Scanpix)

I efteråret indrømmede verdens største bilgigant, Volkswagen, at have installeret ulovlig snydesoftware i 11 millioner biler for at få dem til at se mere miljøvenlige ud. DRs forbrugerprogram Kontant samler op på skandalen og undersøger, hvor de ramte danske bilejere står i dag.

Danske biler er markedsført anderledes

I USA og Canada blev biler med snydesoftwaren solgt som miljøvenlige under sloganet ”clean-diesel”. Bilerne er derved købt på falske præmisser, og derfor tilbydes køberne en kompensation på cirka 7000 danske kroner. Sloganet ”clean-diesel” og mængden af NOX-forurening, som softwaren påvirker, er ifølge Volkswagen ikke blevet brugt i dansk markedsføring. Derfor har de danske bilejere ikke krav på kompensation:

- I Europa måler vi ikke på NOx-værdier - og derfor er softwaren i Europa stort set ligegyldig - men skal grundet lovgivningen fjernes. Vi har aldrig i vores materiale angivet NOx-værdier, men derimod måler vi i Europa på CO2-udledningen, skriver pressechefen for danske Volkswagen, Søs Righolt, i en mail til Kontant.

Jeg synes, det er en tynd forklaring. Vi skal lige huske på, at det er Volkswagen, der har et stort problem, og det forsøger de at sylte ind i forskellige tekniske forklaringer. Der sidder forbrugere, der helt berettiget kan opleve, at de har købt en bil på falske præmisser. Det er ikke i orden.

Lars Pram, Forbrugerrådet tænk

Søs Righolt skriver også, at snydesoftwaren ikke påvirker bilens ydeevne, brændstofforbrug eller brugtpris, og derfor bør Volkswagen i Danmark ikke erstatte eller kompenserer de berørte kunder. Hos Det Økologiske Råd er man ikke begejstret for den udmelding.

- Det er overraskende, at man ovenpå sådan en skandale prøver at bagatelliserer problemet og pejle det ud på et sidespor om CO2 i stedet for den forurening, som gør os syge. Man antager, at miljø ikke betyder noget for bilejerne, men alle undersøgelser viser faktisk, at bilister bekymrer sig for miljøet, siger Kåre Press fra Det Økologiske Råd.

Hos Forbrugerrådet TÆNK er man heller ikke tilfreds med Volkswagens forklaring på, hvorfor de danske kunder ikke bør tilbydes en kompensation på samme måde som bilejerne i USA og Canada.

- Jeg synes, det er en tynd forklaring. Vi skal lige huske på, at det er Volkswagen, der har et stort problem, og det forsøger de at sylte ind i forskellige tekniske forklaringer. Der sidder forbrugere, der helt berettiget kan opleve, at de har købt en bil på falske præmisser. Det er ikke i orden, siger Lars Pram fra Forbrugerrådet TÆNK.

Danske bilejere har ingenting hørt

Selvom det er fire måneder siden, at Kontant sidst gik ind i skandalen og snart et halvt år siden, at snydesoftwaren blev afsløret, så har danskere med en snydesoftware i deres bil endnu ikke fået en værkstedsindkaldelse af Volkswagen, så den ulovlige software kan blive fjernet.

- Der er mange uafklarede spørgsmål, og jeg er på ingen måde imponeret over Volkswagens kommunikation. Danske Volkswagen mener ikke, at ventetiden er noget problem, idet bilerne stadig fungerer. Det synes jeg ikke er at tage forbrugerens frustrationer alvorligt, siger Lars Pram fra Forbrugerrådet TÆNK.

Pressechefen i Volkswagen skriver til Kontant, at de er klar til at give de berørte bilejere en softwareopdatering fra uge 9, men de afventer stadig grønt lys fra de danske myndigheder. Når de får det, vil indkaldelserne foregå løbende gennem hele 2016 og måske lidt ind i 2017. De omkring 50.000 bilejere, der er ramt i Danmark, må altså væbne sig med tålmodighed.

Ifølge Søs Righolt vil bilerne efter opdateringen ikke overskride de gældende værdier.

Bilejernes organisation FDM er dog grundlæggende bekymret for langtidseffekten af Volkswagens løsning på snydesoftwaren.

- FDM frygter at forbrugerne på sigt risikerer at stå med biler, der hurtigere soder til i EGR-ventiler og partikelfiltre. Det vil kunne give bilisterne store ekstraregninger til udbedring, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef hos FDM.

Se mere i Kontant i aften kl. 21 på DR1

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube