Kvinder er vilde med nye biler

Kvinder vil i stigende grad sidde bag rattet - og det skal være i en fabriksny bil

Kvinder er vilde med nye biler - mens mændene køber brugt (Foto: Finn vest Christensen © dr)

Nye biler er en kvindesag. Nu bliver 40 procent af alle nye biler købt eller leaset af en kvinde. Det viser nye tal fra BilBasen og Bilstatistik. om samtidig kører kvinderne ind på bilmarkedet i højt gear - det oplever de hos bilforhandlerne, der på få år har set en stærk stigning af kvindelige bilkøbere.

- For ti år siden var det far, der bestemte, hvilken bil familien skulle køre i. Det var meget mandsdomineret at vælge et køretøj, siger bilforhandler Henrik Larsen fra København.

Men det billede er fuldstændig ændret.

- Omkring halvdelen af de kunder, vi har i forretningen i dag, er kvinder, siger han.

Flere kvinder i nye biler
Kvinderne vil helst købe ny bil - eller privatlease en ny bil. Af de 104.000 nye biler, der blev solgt eller leaset i i hele Danmark 2015, var det en kvinde, der skrev under på kontrakten i fire ud af ti tilfælde.

På brugtvognsmarkedet ser det noget anderledes ud. Ifølge BilBasen er det kun 30 procent af brugsvognskøb, der bliver foretaget af en kvinde.

Noget tyder også på, at kvinder ikke lægger helt så stor vægt på at eje bilen, som mænd gør. Kvinder vil ofte hellere lease bilen.

- Hos os udgør kvinder i øjeblikket halvdelen af kunderne, når vi taler privatleasing, siger Henrik Larsen.

Fornuft vs. lir
Bilforhandleren oplever, at der er stor forskel på kvinder og mænd, når de vælger bil.

- Generelt vælger kvinder bil ud fra en meget fornuftbetonet indstilling og er meget brugsorienteret. Det skal være en bil, der lige præcist passer til deres behov. Mænd vælger biler, der er en lille smule større og som der er en lille smule mere lir i, siger Henrik Larsen.

På søgemaskinen BilBasen er 34 procent af brugerne kvinder, oplyser Jan Lang fra BilBasen.

Også her oplever man, at hvis en kvinde er ude efter en praktisk bil, ja så søger hun kun på praktiske biler.

- Kvinders søgemønstre bevæger sig inden for mere afgrænsede søgninger. Det vil sige, at de ikke spreder søgningerne ud til eksempelvis større biler. Det gør mændene, fortæller Jan Lang.

Kvinder er hårde forhandlere
Bilforhandlerne kan slet ikke gå ud fra, at kvinder er uvidende om biler og hvad de er værd.

- Jeg oplever vores kvindelige kunder som ekstremt godt forberedte. Faktisk bedre end mænd. Det er bestemt helt umuligt at køre rundt med dem. De er dygtige indkøbere, siger automobilforhandler Henrik Larsen.

Og ifølge MyBanker er kvinder også dygtige, når det handler om renten på billån i banken. Kvinder betaler i gennemsnit 0,4 pct. mindre i rente for deres billån - end mænd.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube