Lær at undgå stress

Stress opstår i hovedet hos den enkelte. Men et nyt syn på stress og hvordan den håndteres giver gode muligheder for at lære at undgå at få stress.

Mere end halvdelen af arbejdsstyrken har aldrig eller kun i begrænset omfang oplevet stress. Derfor er den nærliggende tanke, at de mennesker, der får stress har noget at lære. Det er hovedessensen af en artikel som coach og facilitator, Mogens Mikkelsen, skriver i www.lederne.dk.

Stress afhængig af tankerne

Der findes ikke virksomheder, hvor alle medarbejdere er stressede. Mogens Mikkelsen har både mødt mennesker, der på trods af meget stressende arbejdssituationer, ikke rammes af stress, og mennesker, der var vildt stressede uden påviselig grund. Han mener derfor, at den entydige forklaring på stress er, at den opstår i tankerne hos den stressede person.

Hvad er det modsatte af stress?

Når klienter opsøger Mogens Mikkelsen med stress, spørger han dem, hvad de vil have i stedet for stress. Spørgsmålet overrumpler mange, og de svarer, at de vil have "ikke stress". Men det er en dårlig målsætning, påpeger Mogens Mikkelsen. Han mener, at man er nødt til at definere en målsætning for i hvilken retning, man vil udvikle sig for at undgå stress.

Stress er et behov for at lære

Mens symptomerne på stress er ens hos de stressede personer, er årsagerne til stress individuelle, det er løsningerne derfor også. Den stressede person skal simpelthen lære, hvad han eller hun vil have i stedet for stress.

Vendepunktet i kampen mod stressen

Personer, der er så hårdt ramt af stress, at de er sendt hjem som syge, begynder for alvor at vinde kampen mod stressen, når de ændrer syn på den stressede periode. Perioden skal ikke opfattes som en fiasko eller et nederlag, men som et læringsforløb. Stressperioden skal simpelthen opleves som en ufrivillig pause, hvor den ramte person skal lære noget, der skal gøre ham eller hende til en endnu bedre udgave af sig selv.

lederens rolle

Hver tredje leder ved ikke ret meget om stress og dermed heller intet om, hvordan medarbejdernes stress skal håndteres. Den primære ledelsesopgave i forbindelse med stressede medarbejdere er ifølge Mogens Mikkelsen at hjælpe medarbejderen med at sortere i hvilke opgaver, det er realistisk at nå. Medarbejderne må nemlig ikke stille urealistiske krav til sig selv.

Ultimative antistress-midler

Et af de mest ultimative midler mod stress er at gøre en ting ad gangen. Derudover er det vigtigt også at acceptere, at man ikke kan udføre andre arbejdsopgaver samtidigt. Men mange har en del at lære, før de kan løse en opgave ad gangen med sindsro, påpeger Mogens Mikkelsen. Hvornår en en opgave eksempelvis løst helt færdig, og hvornår er noget godt nok?

Lær af dem, der ikke har stress

De medarbejdere, der ikke får stress har forskellige individuelle strategier for at undgå det. Medarbejdere med tendens til stress skal opsøge andre medarbejdere, der udfører lignende opgaver uden at få stress, og få dem til at forklare, hvad de gør for at undgå stressen.

Læringspolitik, ikke stresspolitik

Isoleret set er der intet - bortset fra fysiske farer - som i sig selv er stressende, det er tankerne omkring det, der skaber stressen. Vi har brug for at lære at tænke tanker, der gør det muligt at have travlt uden at blivet stresset. Derfor burde det, vi nu kalder stresspolitik, hedde læringspolitik, mener Mogens Mikkelsen.

  • Print
  • Del artiklen:

    Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

    Vælg mailingliste:

    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: