LO trækker Ryanair i Arbejdsretten

LO vil have rettens ord for, at Ryanair skal overholde danske regler. Målet er at kunne lamme det irske lavprisselskab, når det efter planen begynder at flyve fra Københavns Lufthavn 26. marts

Mens Ryanair i sidste uge annoncerede nye ruter fra Københavns Lufthavn, demonstrerede fagforeningerne imod luftfartsselskabets manglende overenskomster udenfor. (Foto: Jens Astrup © Scanpix Danmark)

Fagbevægelsens hovedorganisation LO melder sig nu aktivt ind i kampen for at få det irske lavprisselskab Ryanair til at spille efter danske regler og vilkår og tegne en overenskomst for selskabets ansatte, der efter planen skal flyve ind og ud af Københavns Lufthavn fra 26. marts.

Hovedorganisationen har tirsdag afleveret et klageskrift til Arbejdsretten med et såkaldt anerkendelsessøgsmål.

Søgsmålet har til formål at få retten til at fastslå, at Ryanair i Danmark skal operere på danske betingelser - noget Ryanair indtil videre har pure afvist med henvisning til, at selskabet hører hjemme i Irland, har irsk indregistrerede fly - og derfor hører under irsk lovgivning.

- Med anerkendelsessøgsmålet er det LO's ønske, at få afgjort sagen så hurtigt som muligt og helst inden den 26. marts 2015, hvor Ryanair starter en base i København, siger LO's advokat Peter Nisbeth.

Kan bane vejen for konflikt

Hvis Arbejdsretten fastslår, at Ryanair skal spille efter danske regler, er vejen i princippet banet for, at LO-forbundene i Københavns Lufthavn fuldt lovligt kan lave sympatikonflikt og dertil hørende blokade mod Ryanair, når selskabet efter planen starter op 26. marts.

En blokade betyder, at medlemmer af LO-forbund som 3F, Dansk Metal og HK ikke må udføre arbejde for Ryanair, hvilket vil gøre det nærmest umuligt for selskabet eksempelvis at få håndteret bagage eller leveret brændstof.

Ekspert: LO har en god sag

At LO nu tyer til at indbringe sagen for Arbejdsretten, betegnes af arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet som "naturligt". Ifølge ham har LO "en rigtig god sag".

- Det ser rigtigt godt ud for LO. Det er danske traditioner, der er på spil her, og der ligger fagretlig praksis på det her område i forvejen, siger Henning Jørgensen til DR Nyheder.

Spørgsmålet om, hvilke regler Ryanair er underlagt på selskabets baser rundt omkring i Europa, er blevet behandlet af flere landes domstole.

Ved lignende sager i både Frankrig, Norge og Belgien har Ryanair imidlertid tabt: Det er de enkelte landes regler, der gælder - og ikke de irske.

Varsler hovedkonflikt

Det retslige skridt kommer samme dag, som der formelt varsles hovedkonflikt mod Ryanair.

Afsenderen er fagforbundet Flyvebranchens Personaleunion, der organiserer piloter og kabinepersonale i en lang række danske luftfartsselskaber, og dets hovedforbund Serviceforbundet.

- Ryanair påstår, at de ikke er omfattet af dansk lovgivning. Det er LO uenig i, fordi de har baser i Danmark. Ryanair har også sagt, at de vil møde enhver konflikt med retslige skridt. Derfor beder vi nu Arbejdsretten om på forhånd at blåstemple Serviceforbundets konfliktvarsel som lovligt, siger siger LO's advokat Peter Nisbeth.

Ifølge reglerne skal et hovedkonfliktvarsel blive fulgt af to såkaldte sympatikonfliktvarsler fra de øvrige LO-forbund, før en egentlig blokade kan ramme Ryanair.

Turbulente tider venter

Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen har svært ved at se, hvordan Ryanair skal kunne fastholde sin base i Københavns Lufthavn, hvis de rammes af sympatiblokade i lufthavnen.

- Det kan blive turbulente tider for Ryanair i København. Hvis LO-forbundene stiller sig bag Serviceforbundet, så vil de kunne gøre blokaden effektiv, siger Henning Jørgensen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ryanairs pressetalsmænd.

Ryanair: Vi forhandler direkte

Ryanair har i et brev for nyligt pure afvist at forhandle overenskomst med FPU. Meldingen var, at selskabet udelukkende vil forhandle direkte med de ansatte.

- Som I er fuldt ud klar over, forhandler Ryanair ikke med tredjeparter eller konkurrerende luftfartsselskabers fagforeninger, stod der i brevet.

Og det får altså nu FPU og Serviceforbundet til at afsende et konfliktvarsel.

- Det allerbedste ville være at mødes med Ryanair med henblik på at indgå overenskomst. Det har Ryanair desværre kategorisk afvist og derfor har Serviceforbundet - helt i overensstemmelse med den danske arbejdsmarkedsmodel - varslet konflikt, siger Thilde Waast, formand for FPU.

Den danske model

Ryanairs chefer er kendt for deres kontroversielle udtalelser. Torsdag den 29. januar annoncerede lavprisflyselskabet på et pressemøde nye ruter ud af Københavns Lufthavn.

Ryanairs kommercielle chef David O'Brien blev af en journalist spurgt, hvad han mener om den danske model. Til det svarede han:

- Helena Christensen?

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube