Lokale butikker i oprør mod Coop: Indrykker annonce mod 'skræmmekampagne'

26 Coop-butikker støtter en annoncekampagne, som landbrugsforening har søsat mod Coop.

Et oprør ulmer i det sønderjyske, efter at dagligvaregiganten Coops seneste udgave af medlemsbladet Samvirke har ramt brugsbutikkernes hylder.

Flere butikker har valgt helt at boykotte bladet og smide det ud på grund af en forside, som har mødt voldsom kritik.

Under overskriften "Sprøjtegift er hverdagskost" ser man en person spise salat iført beskyttelsesdragt og gasmaske, og det har vakt harme.

Nu er 26 selvejede Coop-butikker klar til næste skridt. I løbet af weekenden er butikkerne, som alle ligger i Syd- og Sønderjylland, at finde som støtter af en annonce, der gør op med "Coops skræmmekampagne".

Annoncen er planlagt til at gå i trykken som en helsidesannonce i Jydskevestkysten søndag, oplyser landbrugsforeningen Landbosyd, der sammen med butikkerne står bag.

Se i kortet over artiklen, hvilke Coop-butikker der er med. Her er den planlagte annonce:

Spiser salat iført gasmaske

Lars G. Andersen, der er direktør for den selvstændige brugsforening Brugsen for Als og Sundeved, er en af støtterne af kampagnen.

Han har ikke ønsket at fortælle om sine overvejelser til DR Nyheder, men henviser i stedet til det, han tidligere har sagt til Landbrugsavisen.

- Vi har et fælles mål, og det er at sælge gode fødevarer. Vi har gjort et stort arbejde for at samarbejde med lokale leverandører. Vi vil hellere udvikle det gode samarbejde end at ødelægge det, siger Lars G. Andersen til Landbrugsavisen.

Samvirkes omstridte forside har også fået flere større landbrugsorganisationer op af stolen.

Historien inde i bladet handler om pesticidrester i danske fødevarer. Samtidig kører Coop for tiden en kampagne for økologiske fødevarer.

- For os er det ikke afgørende, om det er økologisk eller konventionelt. Forbrugerne skal selv vælge, men vi har ikke lyst til skræmmekampagner, siger Lars G. Andersen til Landbrugsavisen.

Landbrugsforening: Langt over stregen

Landbrugsforeningen Landbosyd, der sammen med de 26 Coop-butikker står bag weekendens annonce, er "kisteglad" for, at butikkerne har sluttet sig til foreningens protestkampagnen.

Landbosyds formand, Mogens Dall, kalder selv samarbejdet for en alliance, der skal forsøge at sænke, hvad der i hans øjne er en unødig "skræmmekampagne" fra Coops hovedkontor i Albertslund.

- Hernede i Sønderjylland er man i 26 butikker gået sammen med Landbosyd for at tage afstand fra skræmmekampagnen. Forbrugeren har det frie valg, og sådan skal det blive ved med at være, siger han.

Tidligere lød det ellers fra Landbosyd, at man overvejede at boykotte Coops butikker. Men den nyfundne alliance er ifølge Mogens Dall en bedre og mere konstruktiv tilgang.

- Boykot er der ikke noget ved. Alliancer er der noget ved. Jeg glæder mig over, at jeg har fået 26 butikker til at være i alliance med landbruget, så vi kan råbe op, siger han.

Ifølge ham har butikkerne i alliancen nu smidt bladet med den kontroversielle forside ud.

- Billeder siger mere end tusind ord, og når Coop går så hårdt i brechen med sådan en forside, så er det gået langt over stregen, siger han.

Selvom de 26 butikker selv har sagt undskyld til Landbosyd, så venter formanden fortsat på, at Coops hovedkontor giver en uforbeholden undskyldning for at have brugt billedet.

- Hvis man bare fra Coops side kunne sige: "Undskyld, vi gjorde det lige friskt nok, og vi reviderer", så er alt jo godt igen, siger Mogens Dall.

Coop: Gem bladet væk

Ifølge Thomas Roland, der er ansvarlighedschef i Coop, har det aldrig været intentionen at gå over stregen, da man valgte billedet.

Han står dog ved historien om pesticidrester i danske fødevarer, og hæfter sig også ved, at ingen kritiserer selve historien.

- Jeg har ikke hørt kritikere sige, at historien er forkert eller indeholder faktuelle fejl. Det er billedesproget, det kreative sprog, der har skabt forargelse, siger han.

Bladet har i andre sammenhænge behandlet lignende emner, og derfor kommer det bag på Coop, at udgaven har fået så voldsomme reaktioner med på vejen.

Hvad tænker I i ledelsen hos Coop om de frustrationer, som de 26 butikker har?

- Jeg forstår sådan set godt reaktionen. Hvis man har noget i butikken, som støder ens kunder, så synes jeg, at man skal have en frihed til at sige: "Så vil vi ikke have det i butikken", siger han.

I stedet for at smide denne måneds Samvirke ude, opfordrer Coop dog sine medlemmer til at gemme bladet væk, for på den måde at kunne tage det frem, hvis nogle kunder skulle spørge efter det.

Selvom butikkerne er selvejede, så er bladet en del af de fordele, man som betalende Coop-medlem har krav på, lyder det fra ansvarlighedschefen.

I Sønderjylland kræver de en undskyldning fra Coop. Er du klar til at give den?

- Jeg kan ikke undskylde på Samvirke-redaktionens vegne. Men jeg kan undskylde så langt, at hvis vi havde kendt til det og havde forudset den her reaktion, så tror jeg, at Samvirke ville have valgt en anden forside, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.