Måltidskasser runder snart en milliard

De populære måltidskasser rammer lige ind i tidsånden, og snart er det en milliardforretning for udbyderne.

Der bliver pakket måltidskasser til stadig flere danske hjem. Her er det pakkeriet hos leverandøren Retnemt.dk, der også oplever den stigende interesse for de færdigpakkede kasser med ingredienser og madopskrifter. (Foto: David Hedtoft Reynisson © (c) DR)


Det er blevet populært at bestille såkaldte måltidskasser, hvor ingredienser til et eller flere måltider - og opskrifter at kokkerere ud fra - leveres direkte til døren. Der er adskillige udbydere af måltidskasser herhjemme, og salget af kasserne går strygende.

Sidste år omsatte måltidskassebranchen for mere end 800 millioner kroner. Det viser nye tal, som DR har indsamlet fra landets udbydere. Og alt tyder på, at væksten vil fortsætte, så der allerede i år vil blive solgt måltidskasser for over én milliard kroner.

- Måltidskasserne har været lidt bagud i forhold til den udvikling, vi har set på vores internethandelsadfærd. Det skal nok blive rigtig stort, det er der ingen tvivl om. Og det vil også presse dagligvarehandlen, siger forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann.

Kigger man på antallet af kunder, så findes der nu over 100.000 faste brugere af måltidskassen. Det tal er ottedoblet på fem år.

Vækstfest i madkassen
En af de udbydere, som har taget del i vækstfesten, er Retnemt.dk, som har oplevet tocifrede vækstrater og mange nye ansatte. Klaus Toft, som er direktør hos måltidskassefirmaet, forventer en yderligere fremgang.

- Jeg vil da være meget overrasket, hvis ikke den samlet omsætning for branchen passerer en milliard i 2017, fortæller han.

Dansk Supermarked og senest Coop har købt sig ind i måltidkassebranchen, og Klaus Toft tror ikke, at markedet er mættet endnu. Det gælder hverken for forbrugerne eller for nye udbydere, mener han.

Tænk ud af boksen
Forbruger- og detailekspert Dorte Wimmer ser også, at fremtiden er lys for måltidskassebranchen, men det kræver, at udbyderne kan tilbyde stor variation og individualisering.

- Vi ser stor efterspørgsel efter ’free from’-kategorier - fri fra laktose, fri fra gluten, 100 pct. økologisk osv. Vi ser også fleksitarer, som kun spiser kød engang i mellem, og den bølge skal måltidskasseudbyderne udnytte, så kasserne målretter sig til den enkelte forbruger, siger Dorte Wimmer.

Men udfordringen for udbyderne er, at det er dyrt, hvis de skal have over ti forskellige kasser med indhold til særlige præferencer. Og så er transporten meget omkostningsfuld, hvilket gør det svært for små firmaer at finde deres plads i markedet.

Magasinet Penge ser i aften på, om måltidskaserne er en god forretning for dem, der køber dem. DR1 kl. 21.55.