Mærskchef: Det har været et vanvittigt hårdt år

Det er nu, en stærk virksomhed skal bevise, hvor stærk den er, siger Mærskchef, der regner med, at 2016 bliver sværere end 2015.

Ifølge A.P. Møller Mærsks administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen er selskabet godt klædt på til et svært 2016. (Foto: DR Nyheder)

- Det bliver udfordrende, og det bliver svært, og vi kommer garanteret til at møde en masse modvind på vejen, men vi er ikke pessimister her i virksomheden. 2016 bliver et spændende år.

Sådan lyder det fra A.P. Møller Mærsks administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen, ovenpå et årsregnskab, der tegner et billede af en virksomhed, der har fået hårde prygl i løbet af 2015.

Mærsk i tal

Nedenfor ses nøgletal fra Mærsk årsregnskab 2015. Tallene i parentes er resultatet fra 2014:

  • Omsætning: 40.308 millioner USD(47.569 mio.)
  • Årets resultat: 925 millioner USD(5.195 mio.)
  • Underliggende resultat: 3.071 millioner USD(4.532 mio)
  • Antal fuldtidsmedarbejdere: 88.355(89.207)

Kilde: Mærsks årsmagasin "Fast kurs i udfordrende tider".

For selv om Mærsk fik et overskud på 6,2 milliarder kroner efter skat sidste år, så er det faktisk en voldsom tilbagegang fra 2014, hvor overskuddet var på hele 35 milliarder kroner.

Det er især historisk lave oliepriser og hård konkurrence på containermarkeder, der presser selskabet, afslører regnskabet. Mærsk måtte således nedskrive værdierne i sin olieforretning med 17 milliarder kroner efter skat.

Mærsk skal spille med musklerne

- Vi kæmper i vanvittigt hårde markeder, og jeg synes, det har været et utroligt vanskeligt år. Men selvom vi er kede af, at vi kom ud med et resultat lidt under forventningerne, så synes jeg faktisk, at vi gør det godt. Alle vores virksomheder giver overskud, siger Nils Smedegaard Andersen.

Sidste år iværksatte Mærsk en række initiativer for at være klar til endnu et svært år. Og selv om Mærsk "givetvis" vil lukke flere oliefelter ned på grund af den lave oliepris - og muligvis lægge flere skibe på land - så har giganten ingen planer om at fyre flere, lyder det.

Nu handler det i stedet om at vise, hvad man kan.

A.P. Møller Mærsks administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen, fortæller, om de udfordringer, Mærsk står overfor.

- Vi er en virksomhed, der er vant til at navigere i en verden, hvor tingene går op og ned. Det er i situationer som denne, at en stærk virksomhed skal bevise, hvor stærk den er, siger Nils Smedegaard Andersen og tilføjer, at Mærsk står i et et fuldstændig forandret verdensmarked.

Mærsks smertegrænse er en oliepris på 45 - 55 dollars per olie, fremgår det af årsregnskabet. Pt. ligger den på 30 dollars - men skulle den komme længere ned, så klarer Mærsk også den, siger direktøren.

- Vi har nedskrevet og gjort det, der er nødvendigt. Vi er fuldstændig forberedt på et vanskeligt 2016.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube