Massivt underskud i Dyne-Larsens møbelkæder

Rigmanden og dynekongen Lars Larsen er kommet i uventede store problemer med sit nye møbeleventyr.

Lars Larsen opnåede nyt rekordresultat med Jysk, men succesen med Ilva og Idemøbler lader stadig vente på sig. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Et forsøg på at sparke liv i de to møbelkæder Ilva og Idemøbler har udviklet sig stærkt uheldigt for rigmanden og Jysk-grundlæggeren Lars Larsen.

It-kaos, fejl på et nyt centrallager, forsinkede møbelleverancer og sure kunder har fyldt en hel del det seneste år i IDdesign, der er firmaet bag Ilva og Idemøbler.

Larsens møbeleventyr
  • Ilva og Idemøbler er en del af selskabet IDdesign, som Lars Larsen købte i 2013.
  • De to kæder har haft det svært under krisen, og de var tabsgivende, da Larsen købte dem.
  • Det er anden gang, at Lars Larsen har købt sig ind i møbelbranchen. Han ejer allerede den mere eksklusive Bolia.com, som giver overskud.
  • Lars Larsen er Danmarks 4. rigeste med en anslået formue på 26,5 mia. kroner, viser Berlingske Business Magasins seneste liste over landets rigeste.
  • Formuen har han skabt ved at grundlægge Jysk Sengetøjslager, der i dag er kendt som ”Jysk”, og har over 2.300 butikker og 20.000 ansatte.

Og de mange ulykker skinner nu igennem på møbelkædernes bundlinje. Kæderne skulle efter Larsens plan have leveret et overskud, men i stedet melder IDdesign i dag om en blodrød bundlinje og et driftsunderskud på 156 millioner kroner i regnskabsåret 2014/2015.

- De leveringsproblemer, vi oplevede i 2015, har givet os ridser i lakken, og vi ved, at vi skal kæmpe hårdt for at genvinde vores kunders tillid, udtaler Michael Christiansen, topchef i IDdesign, i en pressemeddelelse.

Forsinkede og fejlfyldte leveringer

Så sent som i april 2015 havde ledelsen forventninger om et tocifret million-overskud i firmaet, men herefter tog tingene en uventet og kostbar drejning.

- Derfor er det naturligvis frustrerende, at året ender med så stort et underskud, lyder det fra Michael Christiansen.

Forsinkede og fejlfyldte møbelleveringer påvirker stadig en del af kunderne, men problemerne er dog blevet mærkbart færre og mindre end i sommers, fortæller topchefen, der vurderer, at firmaet i dag er i en god udvikling.

- Langt de fleste kunder får i dag deres varer til tiden, men vi er først tilfredse, når vi er branchens bedste, siger Michael Christiansen, der over for DR Nyheder uddyber, at cirka 80 til 90 procent af kunderne i dag får deres møbler til tiden.

Får klø på Facebook og Trustpilot

Kundernes kritik af Ilva og Idemøbler har været nådesløs i årets løb. Både på Facebook og på forbruger-hjemmesiden Trustpilot har man kunnet læse den ene vrede kundeanmeldelse efter den anden.

- Det er naturligvis frustrerende, at året ender med så stort et underskud

Michael Christiansen., topchef i IDdesign

Det usædvanligt store antal fejl blev beklaget af topchef Michael Christiansen i DR-programmet Kontant i sensommeren. Han bebudede dengang, at berørte kunder ville modtage en kompensation.

Topchefen forklarer i dag kundernes uheldige oplevelser med, at IDdesign i løbet af året har lagt sine tre lagre sammen til et 60.000 kvadratmeter stort fælles lager i Vejle, og at denne forvandling resulterede i uforudsete fejl.

Desuden indførte IDdesign et nyt IT-system, og dette gav også anledning til fejl, som forplantede sig til kunderne rundt om i Danmark, da møblerne ikke blev leveret som aftalt.

Omsætning på 1,7 milliarder kroner

Kundernes dårlige anmeldelser betyder, at Ilva og Idemøbler har oplevet en markant lavere omsætning end forventet, og dette er hovedårsagen til det trecifrede millionunderskud på driften.

Omsætningen lander på 1,7 milliarder kroner – meget tæt på omsætningen sidste år, men indtjeningen har man altså ikke kunnet holde oppe. En metode til at få kunderne ind har været kampagner og slagtilbud, og den slags koster på bundlinjen.

Da Lars Larsen købte møbelkæderne i 2013, bebudede han over for DR, at han inden for ”et par år” ville skabe en ”sund” virksomhed med et ”pænt overskud”. Hans store erfaring og indkøbsstyrke fra Jysk-kæden, som han selv har grundlagt, skulle blandt andet blive en fordel for Ilva og Idemøblers kunder.

Med 34 lande har vi en voldsom indkøbsstyrke, og den skal de(Ilva og Idemøbler, red.) også have gavn af

Lars Larsen, grundlægger af Jysk

Larsen ville hjælpe med salg og indkøb

- Jeg vil prøve at gøre Idémøbler og Ilva endnu mere konkurrencedygtige ved at hjælpe med salg og indkøb. Med 34 lande (hvor Jysk er, red.) har vi en voldsom indkøbsstyrke, og den skal de også have gavn af, uddybede Jysk-rigmanden i marts 2013 i dagbladet Børsen.

IDdesign ejer og driver i dag 33 Idemøbler og seks Ilva-forretninger i Danmark og én Ilva-forretning i Sverige. Derudover har IDdesign blandt andet 22 franchise-bolighuse i Mellemøsten, Sydeuropa og Østeuropa.

En af Lars Larsens planer med at købe møbelforretningen er at indlede en ekspansion med Ilva-kæden i udlandet. Men på grund af udfordringerne i Danmark er denne plan nu forsinket med foreløbig et år.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube