Mobilepay i lokke-kampagne: Sender penge tilbage til brugerne

Apple Pay kommer snart på det danske marked. Nu ruster Mobilepay sig på konkurrence.

Mobilepay sender 800.000 kroner tilbage til kunderne de næste to måneder som led i en ny kampagne. (Foto: Simon Læssøe © Scanpix)

Fra i dag og to måneder frem kan brugere af betalingstjenesten Mobilepay være heldige at få pengene tilbage, hvis de lige har brugt Mobilepay til at betale for kaffen, skoene eller isen i en butik.

Det fortæller pressechef Peter Kjærgaard fra Mobilepay, som gennem kampagnen vil lokke flere til at betale med mobiletelefonen i butikkerne.

- Det går godt med at udbrede Mobilepay til butikker, men vi ville gerne have endnu mere fart på og have, at endnu flere danskere prøver at bruge deres telefon til at betale i en butik med, så vi kan få endnu større udbredelse både på transaktioner og antal butikker, der bruger Mobilepay, siger han.

I alt 3,6 millioner danskere bruger i dag Mobilepay, der er ejet af Danske Bank.

Konkurrence fra Apple Pay

I begyndelsen af august kom det frem, at tjenesten Apple Pay bliver lanceret i Danmark senere på året.

Og også den fremtidige konkurrence fra nye, globale betalingstjenester spiller ind på den nye kampagne fra Mobilepay.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at vi gerne vil fastholde den meget stærke markedsposition, vi har, ved at det er vores løsning, der hele tiden vokser, og det er vores løsning, der er den naturlige at bruge, når man betaler mobilt, siger pressechefen og tilføjer:

- Når det gælder Apple Pay er det her ikke noget, vi har planlagt ”overnight”. Det er planlagt over flere måneder, og vi vidste ikke på det tidspunkt, at de ville bebude deres ankomst på markedet, så på den måde er det ikke direkte rettet til dem.

Mobilepay regner ikke med at blive rendt over ende om lidt af de nye betalingstjenester som Apple Pay.

- Det er rigtig spændende, at Apple Pay kommer på markedet, men rent funktionalitetsmæssigt er vi ikke bekymrede for konkurrencen. Deres styrke er, at man kan bruge deres løsning mange forskellige steder i verden, hvis man endelig skal finde noget, hvor de har en fordel, siger Peter Kjærgaard.

- Vi tror på, at kunderne helst vil have deres samlede tilhørsforhold til banker. Det føler de sig tryggest ved, men så handler det om at kunne lave så smarte, gode og billige løsninger som overhovedet muligt.

Sender 800.000 kroner til brugerne

Mobilepay regner med at sende i alt 800.000 kroner tilbage til Mobilepay-brugerne i løbet af de næste to måneder, hvor kampagnen kører.

I samme periode vil den samlede omsætning på betalinger via Mobilepay løbe op i omkring otte milliarder kroner, fortæller pressechefen.

- Vi ved godt, at det her selvfølgelig er en mindre andel af vores samlede månedsomsætning, men vi håber nu alligevel, at brugerne vil synes, at det er sjovt, siger pressechefen.

Han fortæller, at det er en algoritme, der tilfældigt udvælger, hvem der skal have penge tilbage for deres køb. Det er dog primært mindre køb, som refunderes, og samlet set vil det ske omkring 20.000 gange de næste to måneder.

Betaling med Mobilepay i internetbutikker er ikke en del af kampagnen.

Hvem betaler for det her?

- Der er kun én, der kommer til at betale, og det er Mobilepay. Man kan betragte det som en slags marketingkampagne. I stedet for at indrykke annoncer og bannere bruger vi den her måde, som er nem, sjov, kører direkte gennem appen og er helt uden bureaukrati og administration, siger Peter Kjærgaard.

Er det ikke Danske Bank-kundernes penge, I bruger på det?

- Nej, Mobilepay har deres eget budget. Det er rigtigt, at Mobilepay er ejet af Danske Bank, men Mobilepay er til for alle landets banker, siger pressechefen.

Han understreger, at både Danske Bank og de øvrige banker, som samarbejder med Mobilepay, betaler til Mobilepay.

I sidste uge var der historier fremme om, at Mobilepay overvågede og offentliggjorde de beskeder, som brugerne sender til hinanden gennem betalingstjenesten.

Lanceringen af dagens kampagne er ikke et forsøg på at genoprette tilliden, oplyser pressechefen.

- Det har ikke noget med hinanden at gøre, siger Peter Kjærgaard.

- Når det er sagt, vil jeg gerne sige om den anden sag, at vi ikke offentliggør brugernes beskeder. Det er rigtigt, at vi lavede noget abstrakt statistik på beskeder. Det har vi valgt at ophøre med på baggrund af den kritik, der kom visse steder i offentligheden.