Mobilkunder snyder sig selv for store beløb

Mobilkunder har svært ved at vælge det billige abonnement, fordi markedet er kaotisk og svært at gennemskue.

Mobilkunder har svært ved at vælge det billige abonnement, fordi markedet er kaotisk og svært at gennemskue. (Foto: Eric Øtting © DR)

Vil du betale 1.767 kroner for et mobilabonnement hos Oister eller 3.687 kroner for en lignede aftale med TDC?

Valget burde være nemt, skriver Politiken lørdag, men mobilkunderne har svært ved at vælge det billige, fordi markedet er kaotisk og svært at gennemskue.

- Teleselskaberne tjener utrolig mange penge på, at det her er totalt uoverskueligt, siger Nicolas Fredriksen, stifter af Telepristjek.dk, til Politiken.

Selskabet har 138.000 danskeres forbrugsmønstre i dets database og derfor kender vores mobilforbrug i detaljer.

Pristjek

Et pristjek foretaget viser, at den samme type abonnement - med samme mængde taletid og dataforbrug til at besøge Facebook og lignende - svinger med op til 100 procent i pris. Men ifølge Nicolas Fredriksen er prisforskellene endnu mere dramatiske:

- Vores beregninger viser, at de dyreste abonnementer i gennemsnit er 123 procent dyrere end de billigste, siger han.

Beregningerne viser også, at der er tusindvis af kroner at spare for de millioner af danskere, der har et mobilabonnement. I gennemsnit ville hver mobile dansker spare omkring 2.400 kroner om året, hvis de valgte den billigste løsning.

Folk bliver forvirrede

Torben Rune, direktør i virksomheden Netplan, der rådgiver erhvervskunder om teleløsninger, forklarer:

- Når folk ikke bare vælger det billigste, er det, fordi de ikke kan finde frem til det. Der findes mere end 400 kombinationer af mobilabonnementer. Alene det er jo nok til at gøre folk forvirrede.

Mobilkunderne har også svært ved at bedømme, hvor stort taletids- og dataforbrug de reelt har. Ifølge Telepristjek.dk's mobildatabase bruger kun otte procent af kunderne deres abonnementspakke fuldt ud, og dermed betaler 92 procent af dem for taletid og data, som de reelt ikke bruger.

TDC erkender problem

Direktør i TDC Privat, René Brøchner, erkender, at kunderne finder telebranchens abonnementer uigennemskuelige.

- Men vi har arbejdet på at gøre det bedre. Blandt andet er de nye pakker med faste priser nemmere at gennemskue, fordi man ikke skal holde øje med opkaldsafgifter, minuttakster eller pris per sms, men i stedet køber en pakke, der indeholder det hele. Det skaber en tryghed omkring forbruget, siger René Brøchner.