Nyt teleselskab vil vende markedet på hovedet

Serieiværksætter vil erobre 100.000 kunder på telemarkedet inden for et par år ved at sætte dataforbruget fri.

Morten Strunge og Peter Mægbæk regner med 100.000 kunder til Plenti inden for to år. (Foto: ERik Refner © Scanpix)

Den danske telemillionær Morten Strunge vil gøre det igen, revolutionere det danske telemarked. Derfor lancerer han i dag teleselskabet Plenti, der ifølge ham selv vil gentænke den måde, vi som forbrugere er kunder i teleselskaber.

Det skal ske med en fast pris på sms, mms, opkald og dataforbug.

- I dag bliver der talt meget om bits og bytes og mængden af dataforbrug. Der er sådan set ikke sket noget på telemarkedet, siden jeg var der sidst. Men det kommer der til nu.

- Vi har en type abonnement med alt inkluderet, siger Morten Strunge.

Morten Strunge blev første gang kendt, da han først oprettede Onfone og derefter solgte det til TDC for 300 millioner kroner. Dengang var han 25 år.

Erfarne telerotter

I dag er han blevet 29 år og har slået sig sammen med en anden erfaren mand fra telebranchen, Peter Mægbæk. De kender hinanden fra deres fælles fortid i TDC-koncernen, hvor Morten Strunge var direktør i teleselskabet Onfone, som han selv stiftede, og Peter Mægbæk var direktør og medsifter af Fullrate, der leverede bredbånd.

Deres nye selskab har indgået aftale med Aller, Egmont, Mofibo, Ekstra Bladet og Berlingske om at levere indhold til mobilkunderne i Plenti. Og det har ifølge stifterne været afgørende, at få de partnere med i samarbejdet.

- Vi mener ret beset, vi er en ny type selskab. Vi kan ikke lyve os fra, at vi er et teleselskab som leverer telefoni, for det er sådan, vi får vores kunder, men det er på indhold, vi skal skille os ud. Vi spiller en bane op, der hedder indholdspakker og ikke mobilpakker, siger Peter Mægbæk.

De har læst markedet

Netop det frie dataforbrug spår teleanalytiker Torben Rune som en helt afgørende forskel for det nye selskab og fremhæver, at danskernes forbrug af netop mobildata steg 85 procent sidste år.

- Det her er bare begyndelsen på den måde, vi køber telefoni fremadrettet. De bygger en mobiltjeneste op omkring indhold. Vores telefon er ikke længere bare en mobil. Den skal være fyldt med indhold, tjenester og applikationer. Telefonen bruger meget data og forbrugerne vil have kvalitetsindhold. Derfor er der andre selskaber, der kommer til at følge det her tæt og lave lignende løsninger, siger Torben Rune.

Fokus på indhold

Han hæfter sig ved, at forbrugerne i dag kan have svært ved at vide hvor meget data de i dag bruger på at surfe på nettet, se film eller høre musik.

- Det er jo meget omvendt,hvad de andre selskaber har gjort indtil nu, hvor man har solgt datapakker. Nu skal kunderne tænke i indhold, og der her bliver fremtiden for kunderne. Alt det der ikke er telefoni, men reelt er indhold, siger Torben Rune.

Mobilselskabet Telmore har en mobilløsning, der minder om Plentis, hvor man sammen med sit mobilabonnement får adgang til en række underholdnings og indholdstjenester.

Danmarks får i dag et nyt teleselskb, men hvad betyder mest for dig, når du vælger selskab?

Opslået af DR Nyheder på 13. marts 2016

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube