Økonomikorrespondent: Det er ingen leg at få et milliardoverskud på klodser

Lego har gjort det umulige ved at ramme alle børns smag, siger Casper Schrøder.

Lego tager kegler hos børn over hele verden. (Foto: Fabian Bimmer © Scanpix)

Lego er ikke bare dygtige til at producere farverigt legetøj. De er også dygtige til at producere det rigtige legetøj på det rigtige tidspunkt.

Det lyder måske banalt, men det er det ikke, siger DR's økonomikorrespondent, Casper Schrøder.

- Sidste år sendte de 350 nye produkter på markedet, og med dem skal de kunne ramme børn fra hele verdens smag. Det er ikke let, men det har Lego været enormt dygtige til i en række år, siger han.

Det kom blandt andet til udtryk i dag, da Lego præsenterede endnu et jubelregnskab. 9,2 milliarder kroner viser overskuddet for 2015. Dermed slog de rekorden fra 2014, som lød på 7 milliarder kroner.

Men det er ikke bare dygtige designfolk, der kan løbe med den ære. Det er også de dygtige forretningsfolk.

- De er utrolig dygtige til at tjene penge. Overskudsgraden er imponerende og væsentlig højere end de nærmeste konkurrenter. Det er nærmest naturstriddigt, at man kan have så stort et overskud på noget så simpelt som plastiklegetøj til børn, siger Casper Schrøder.

Ifølge Casper Schrøder er der intet i regnskabet, der tyder på, at Lego-rakettens himmelfart stopper foreløbig. Lego vokser hurtigere end det samlede legetøjsmarked, og har tocifrede vækstrater overalt i verden.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube