Øl til russerne er stadig noget for Carlsberg

På trods af de økonomiske vanskeligheder i Rusland tror Carlsberg fortsat på vækst i sin forretning østpå.

En ansat på Carlsbergs bryggeri i Krasnoyarsk. (Foto: Ilya Naymushin © Scanpix)

Carlsberg kommer fortsat til at sælge øl i Østeuropa, selv om indtjeningen har været dalende, særligt på hovedmarkedet Rusland.

Det fastslår bryggerikoncernen i sin nye strategiplan, Sail '22, der er offentliggjort onsdag.

Her konstaterer koncernchef Cees t'Hart, at man fortsat vil satse på kerneforretningen, som er øl. Men at man med den nye strategi vil positionere sig til vækst og skabe en vinderkultur.

- Sail '22-initiativerne bygger direkte på vores mange styrker, herunder stærke markedspositioner, en fremragende portefølje af internationale og lokale varemærker, vores stærk arv, overbevisende innovationskompetencer samt stolte og engagerede medarbejdere, skriver han i en kommentar.

Carlsberg vil møde udfordringerne på det russiske marked og forsøge at transformere sin forretning der, så den bliver mere rentabel.

Samtidig vil man satse yderligere på at vokse i Asien, der har vist pæne vækstrater de senere år. Det vil ske ved at udbygge bryggeriets positioner i Kina, Indien og Vietnam.

Og endelig vil Carlsberg i højere grad satse på specialøl, som har vist sig at være en succes i Skandinavien.

/ritzau/

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube