Sådan kommer du i gang med at træne - og sådan bliver du ved med det

De fleste, der i januar melder sig til fitness, falder fra. Undgå at blive en af dem.

Sådan holder vi motivationen, fortæller Sabina, Helena, Mogens og Oscar.

Januar er højsæson for at få gjort noget ved drømmen om at komme i form. Men omtrent otte ud af ti, der begynder i januar, falder senere hen fra. Det vurderer konsulent i DGI, Kasper Lund Kirkegaard, der har forsket i fitnesskultur.

Du kan undgå at blive en af dem, der bruger hundredevis af kroner om måneden på et fitnessabonnement, du aldrig bruger. Til at begynde med bør du ifølge Kasper Lund Kirkegaard finde ud af, hvad der kan gøre dig glad, mens du får sved på panden.

Legende træning

- Du skal finde en aktivitet, der passer til dig og dit liv. Også er det en god ide, at der er legende og spillende elementer i aktiviteten. Netop det legende element er vigtigt, fordi det er der, lysten og det længerevarende forhold til din idræt opstår, siger Kasper Lund Kirkegaard

Fakta om fitness
  • Siden 2007 er andelen af voksne, der dyrker fitness, steget fra 26 procent til 40 procent.
  • I 2005 brugte en gennemsnitlig dansk husstand 85 kr. på fitness. Det beløb er mere end tidoblet til 911 kr. i 2015.
  • I januar måned får Fitness World dobbelt så mange medlemmer som i december

Kilder: DIF 2016, Danmarks Statistik og Fitness World

Motivationen kan hjælpes på vej ved at finde noget træning, der er sjovt.

- Hvis du ser træningen som en pligt, så risikerer du at have en meget høj træningsaktivitet til at starte med. Men efter 4 uger vil du typisk falde af kondicyklen og træne mindre og mindre, fordi du ikke synes, det er sjovt længere - og så får du ikke noget ud af det abonnement, du har købt, siger Kasper Lund Kirkegaard.

Træn sammen med andre

Det kan også være en god ide at finde nogen, du kan træne sammen med. Lav faste aftaler med en ven eller find dig et hold, du kan melde dig til.

- Min forskning viser, at det er mere motiverende at træne på hold eller med nogen, du kender. Det betyder, at du træner flere gange om ugen, fordi det er sværere at melde fra, når der står en eller flere og venter på dig til træningen, siger Kasper Lund Kirkegaard.

Få instruktion

Vil du træne i et center og er ny, kan det være en god idé at få noget instruktion fra en personlig træner.

Ifølge Marina Aagaard, der er master i fitness og forfatter til en række bøger om træning og sund livsstil, kan en personlig træner være en god investering.

- Fordelen ved en personlig træner er, at træneren kan hjælpe med at lave det helt rigtige, individuelle program. Så udfører man træningen rigtigere og bedre, sådan at man hurtigere når sine mål med træningen, forklarer Marina Aagaard.

Og så kan en personlig træner holde dig til ilden, mener hun

- En personlig træner kan være en god ide hvis du har svært ved at motivere dig selv. En træner kan sparke én i gang og holde én lidt i ørerne. Det kan være en rigtig god ide for mange, siger Marina Aagaard.

Apps der motiverer

Har man ikke lyst eller råd til en personlig træner, kan apps til telefonen og elektroniske dimser være med til at sætte fut under motivationen.

- Det er faktisk, fordi de virker lidt ligesom en personlig træner. Det fortæller os nogle ting om, hvordan det går med træningen. De giver noget feedback, som man kan bruge til at videreudvikle sin træning. Og det kan være sjovt og motiverende, siger Marina Aagaard.

Der er mere inspiration at hente i magasinet Penge i aften kl. 21:55 på DR1.