Tele-boomerangen er tilbage

PORTRÆT: Morten Strunge er blot 29 år og tidligere komet i telebranchen. Nu gør han comeback.

På trods af sin unge alder, har Morten Strunge haft adskillige ting at smile over indtil videre. (© (c) DR)

Da Morten Strunge i 2011 indgik sit livs handel og kunne sætte 100 millioner kroner ind på bankbogen efter salget af sit teleselskab Onfone, var det efter flere år med kaos i kulissen.

For vejen til millionerne havde været lang og snørklet og forinden havde hans trang til eventyr kostet forældrene deres hus.

For familien bakkede sønnen op. Ikke bare med den moralske støtte, som de fleste ville give deres børn i jagten på succes; de hæftede økonomisk for de eventyr og bump, der havde været på vejen dertil.

Derfor kunne familien også trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, da salget af Onfone var en realitet. Økonomisk uafhængige.

Læselyst

Morten Strunge selv derimod var langt fra færdig. Som 25-årig fortsatte han som direktør i Onfone, der nu var blevet opkøbt af TDC.

Han fik plads i ledelsen og parløbet fortsatte et par år, indtil han havde fået nok.

I tiden efter salget af Onfone blev han kimet ned af medier. De ville vide mere om, hvad en 25-årig ung mand skulle med 100 millioner kroner.

TV-selskaber ville have ham med i alverdens tv-programmer. Se hans nye biler og se ham købe hus og leve livet.

De blev alle sammen mødt med et høfligt nej tak. For Morten Strunge havde bedre ting at tage sig til; han var langt fra færdig med at lave forretning.

Selv beskriver han erfaringerne fra tiden i TDC som særdeles værdifulde. For de mange millioner og erfaringerne fra at være en del af ledelsen i en koncern som TDC, gav ham muligheden for at kaste sig ud i et nyt projekt.

I takt med at forbrugerne begyndte at læse bøger elektronisk, fik Morten Strunge øje på et marked for at sætte det i system.

Det kom der bogprojektet Mofibo ud af. Bedst beskrevet som bøgernes svar på Spotify eller Netflix. Mofibo har i dag 100.000 danske kunder og er langsomt ved at brede sig ud over de danske grænser.

Selskabet gav sidste år et underskud på mere end 21 millioner, men ifølge Morten Strunge selv går det efter planen.

Købte kritiserede kager

Morten Strunge har også givet sig i kast med andre projekter end det elektroniske.

Da Agnes Cupcakes i 2012 kom ud i et sandt stormvejr og var i fare for at lukke, trådte den unge millionær til.

Han mente, at produktet egentlig var godt nok til, at man kunne tjene penge på det til trods for enorm dårlig omtale i medierne.

Men han tog fejl.

Den investering kostede ham et større millionbeløb og nogle dyre lærepenge. Det samme gjorde et bryggeri ved navn Stronzo, som hans bror startede, men han selv spyttede millioner i.

Begge dele nåede at leve meget kort tid, men sådan er det være iværksætter, lyder det fra Strunge.

Det kriblede

Da Morten Strunge tog sin afsked med telebranchen, underskrev han en klausul om ikke at vende tilbage til telebranchen de første år. Og det passede ham egentlig fint at tage en pause.

For da han gjorde sit indtog med Onfone, var det skelsættende. Han havde underbudt de andre store selskaber i markedet, Telia, Sonofon og TDC.

Lidt ligesom Aalborg-konkurrenten M1! gjorde det. Bagmændene var med til at presse prisen for kunderne og stod samtidig selv tilbage som mangemillionærer.

Både M1! og Onfone blev opkøbt af TDC og er i dag forsvundet fra markedet.

Alligevel kriblede det i Morten Strunge for at komme tilbage til telebranchen.

Og da han sidste år mødtes med en tidligere kollega fra TDC-tiden, Peter Mægbæk, opstod der tanker og idéer om et nyt indtog. Denne gang med fokus på indhold og gennemsigtighed, siger de selv.

Deres forretningsmodel er halvt telefoni, halvt indhold fra virksomheder som Aller, Egmont og Ekstra Bladet. Det er deres bud på fremtidens telefonabonnement.

Nogle af konkurrenterne vil mene, at de har noget, der ligner. Det bliver i sidste ende op til kunderne at afgøre.

Teleeksperterne mener, at de to med deres Plenti har læst telemarkedet rigtigt. De forventer, at de andre selskaber vil følge trop inden længe.

Måske bliver Plenti ligefrem opkøbt igen, men det er ikke en bekymring. For der er flere idéer på tegnebrættet.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube